Så langt kører populære elbiler i virkeligheden

Skal din næste bil køre på strøm?
Så spiller elbilernes rækkevidde sikkert ind i overvejelserne. Her samler vi de vigtigste resultater fra tests på offentlig vej, så du kan se, hvor langt de nye elbiler kan køre på en enkelt opladning i virkeligheden.

Nye bilmærker og modeller strømmer ud på markedet, og langt de fleste nyheder kører på strøm.

Rækkevidde spiller for mange en afgørende rolle i forhold til valg af bil, og derfor tester FDM og den norske søsterorganisation NAF med jævne mellemrum elbilernes rækkevidde. Med ofte mere end 30 modeller repræsenteret betegner de det selv som verdens største rækkeviddetest.

Da der er forskel på rækkevidden om sommeren og om vinteren, gennemfører interesseorganisationerne to årlige tests; en vintertest og en sommertest. Herunder kan du finde de vigtigste resultater fra begge de seneste tests.

Vintertest 2023: Tesla mister podiepladsen

På en kold januarmorgen rullede en karavane af elbiler ud fra Oslo. Forhåndsfavoritten - Tesla Model 3 Long Range - var den første bil ud over stepperne, og bag den fulgte yderligere 22 elektriske modeller i lige godt 5 norske minusgrader.

Netop Tesla'en var der store forventninger til, specielt med tanke på at det amerikanske mærke har siddet på tronen to år i træk. I 2021 var det Tesla Model 3, der med 521 kilometer kørte den længste distance på dagen. I 2022 var det så Tesla Model S som tog førertrøjen med 530 kilometer.

Men i den seneste test måtte Tesla Model 3 Long Range altså kigge på flere kinesiske baglygter, hvor specielt den - for mange nok ukendte - HiPhi Z endte med at løbe med guldet i denne omgang. Den unikke elbil kommer med et kæmpemæssigt batteri på 115 kWh (til sammenligning har Tesla Model 3 lige godt 79 kWh), hvilket naturligvis havde en stor betydning for, at HiPhi opnåede den længste rækkevidde på 522 kilometer.


Den kinesiske elbil HiPhi Z.

Det var dog ikke blot dét faktum, at bilen kørte 522 kilometer, som imponerede i testen. HiPhi Z kunne samtidig pryde sig med at have dagens laveste afvigelsesprocent på blot -6% i forhold til den angivne WLTP på 555 kilometer.

Fælles for de fleste biler i testen var dog, at temperaturer på ned mod -10 grader og hård blæst kostede på rækkevidden i forhold til  bilernes angivne WLTP. Eksempelvis måtte to af de helt populære firmabil-darlings, Tesla Model 3 og Polestar 2, begge se sig slået med en afvigelse på 30%.

Herunder kan du se et udsnit af testen, hvor vi har samlet resultaterne for de 16 mest relevante biler.
Du kan se alle resultaterne for alle 23 biler hos FDM.

Vinter 2023

Bilmodel WLTP Måling Afvigelse
Hyundai Ioniq 6 614 km 468 km -24 %
Xpeng G9 Performance 520 km 452 km -13 %
BMW i5 eDrive40505 km444 km-12 %
Kia EV9505 km442 km-12 %
Tesla Model 3 Long Range
629 km441 km-30 %
Polestar 2614 km430 km-30 %
VW ID.7 PRO583 km414 km-29 %
Audi Q8 e-tron 55 S-Line533 km411 km-23 %
MG4 Trophy Extended Range520 km400 km-23 %
Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV491 km399 km-19 %
Volvo C40577 km395 km-32 %
Nissan Ariya e-4FORCE498 km369 km-26 %
Hyundai Kona454 km341 km-25 %
BYD Dolphin427 km339 km-21 %

Toyota bZ4X AWD

460 km314 km-32 %
Jeep Avenger395 km286 km-28 %

(Kilde: FDM & NAF, 2024)

Du kan finde alle bilerne i vores online showroom

Sommertest 2023: De vigtigste resultater

Tesla Model S kørte fra alt og alle med 672 kilometer. Det er rundt regnet 40 kilometer mere, end den er opgivet til at kunne køre.

På andenpladsen finder vi den opdaterede Polestar 2 med baghjulstræk. Den klarede akkurat 600 kilometer og kørte faktisk længst af alle i forhold til sin batteristørrelse. Så det var den mest energieffektive.

Herefter følger et felt af attraktive modeller, som alle kører langt over 500 kilometer i praksis. Blandt dem er kinesiske X-Peng, som er relativt ny på markedet i Danmark, men rækkeviddetesten lover godt for mærkets to seneste lanceringer, P7 og G9. Begge modeller klarer at køre mere end 10% længere, end de er opgivet til.

Blandt bilerne med den korteste rækkevidde finder vi blandt andre årets bil i Europa, Jeep Avenger, sammen med to modeller fra Japan, der deler teknik; Subaru Solterra og Toyota BZ4x. Det er her bemærkelsesværdigt, at den firehjulstrukne udgave af BZ4x faktisk kører længere end modellen med forhjulstræk.

Herunder kan du se resultaterne for 23 af de mest interessante modeller fra sommeren 2023

Sommer 2023

Bilmodel WLTP Måling Afvigelse
Tesla Model S Long Range (4WD) 634 km 672 km 6,0 %
Polestar 2 (RWD) 615 km 602 km -2,2 %
Xpeng G9 (4WD) 520 km 588 km 13,0 %
Nissan Ariya (2WD) 533 km 581 km 9,0 %
BMW i7 (4WD) 594 km 581 km -2,2 %
Mercedes EQE 350 (4WD) 579 km 578 km -0,1 %
Mercedes EQS SUV 580 (4WD)577 km577 km0,0 %
Hyundai Ioniq 6 (RWD)614 km567 km-7,7 %
Xpeng P7 (4WD)
505 km557 km10,3 %
Tesla Model X Plaid (4WD)543 km546 km0,6 %
Audi Q8 e-tron Sportback 55 (4WD)536 km529 km-1,3 %
Mercedes EQB 250 (FWD)452 km460 km1,8 %
Tesla Model Y Standard Range (RWD)455 km449 km-1,3 %
Toyota bZ4x (4WD)459 km444 km-3,4 %
MG 4435 km440 km1,1 %
Toyota bZ4x (FWD)503 km434 km-13,7 %
Kia EV6 GT (4WD)424 km424 km0,1 %
BMW iX1 xDrive30428 km420 km-2,0 %
MG Marvel (RWD)402 km397 km-1,2 %
MG 5 (FWD)380 km396 km4,2 %
Volkswagen ID.Buzz (RWD)408 km396 km-2,9 %
Jeep Avenger (FWD)395 km363 km-8,1 %
Subaru Solterra (4WD)416 km361 km-13,3 %

(Kilde: FDM & NAF, 2023)

Find din næste firmabil i vores online showroom

I vores online showroom kan du bygge din egen firmabil. Find op mod 500 firmabiler og sammensæt med farver, ekstraudstyr, antal kilometer, løbetid og meget mere.

Besøg showroom

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.