Derfor stiller vi spørgsmål og beder om ID

Click here to read this in English

I Nordania har vi stort fokus på at bekæmpe økonomisk kriminalitet. Det mærker du også som kunde. Som alle andre finansielle virksomheder i EU har vi nemlig pligt til at følge de såkaldte ”Kend din kunde-regler”, der betyder, at vi skal kunne dokumentere, hvem vores kunder er, og at vi forstår vores kunders indtægtskilder.

Vi ved, at det kan føles lidt besværligt eller måske ligefrem irriterende, når vi beder om oplysninger og/eller en kopi af din legitimation. Men ligesom sikkerhedskontrollen i lufthavnen giver alle de rejsende en tryg rejse, så er det både nødvendigt og til alles bedste, at vi efterlever reglerne og løbende opdaterer oplysningerne om vores kunder.

Hvad skal vi vide om vores kunder?

Vi har først og fremmest pligt til at dokumentere vores kunders identitet, dvs. typisk med en kopi af pas eller kørekort. Mangler vi en kopi af din legitimation, kontakter vi dig direkte. Hvis dit statsborgerskab ikke fremgår af vores oplysninger om dig, spørger vi også om det.

Vi skal også vide, om vores kunder er politisk eksponerede personer (PEP), eller om de har en tæt relation til en sådan. Du skal ikke selv gøre noget i denne forbindelse – vi henter selv oplysningerne via finanstilsynets offentligt tilgængelige lister over PEP. Hvad er PEP? Det kan du læse mere om i ”Spørgsmål og svar” nedenfor.

Vi skal også forstå dine indtægtsforhold

Vi skal kende din indtægtskilde samt ansættelsesforhold. Dette har vi tidligere modtaget oplysninger om i forbindelse med din nuværende aftale hos os, og derfor er der blot tale om en bekræftelse eller ændring af tidligere angivet indtægtsforhold. I enkelte tilfælde kan vi have brug for yderligere oplysninger omkring indtægts- eller formueforhold.

Hvad betyder det helt konkret for dig?

I praksis betyder det ikke det store for flertallet af vores kunder. I de fleste tilfælde har vi allerede de nødvendige oplysninger, men mangler vi oplysninger eller en kopi af din legitimation, så hører du selvfølgelig fra os.

Du må regne med at blive kontaktet flere gange i løbet af din tid som kunde hos Nordania. Det skyldes, at vi har pligt til at opdatere vores oplysninger om vores kunder med jævne mellemrum.

Spørgsmål og svar ved upload af ID