Billån FAQ
Få svar på ofte stillede spørgsmål om billån
-
Ønsker du at ansøge om finansiering af din næste bil, kan det ske ved enten at ansøge her, eller via en forhandler, som vi samarbejder med.
-
Hos os kan du finansiere de fleste nye og lettere brugte person- og varebiler. Vi tilbyder dog ikke finansiering til specialkøretøjer, såsom taxaer, ombyggede biler, veteranbiler, campingvogne, autocampere og lignende. Du kan ansøge om et billån med en løbetid på op til 8 år (96 måneder), men vi kræver, at bilen ikke er ældre end 10 år (120 måneder) ved lånets udløb. Eksempel: Hvis du køber en bil, der er 3 år (36 måneder) gammel, kan du ansøge om et billån med en løbetid på op til 84 måneder, da bilens alder fratrækkes de maksimale 120 måneder.
-
Vi skal foretage en lovpligtig vurdering af dine økonomiske forhold, før du kan låne. Dette kaldes en kreditvurdering og kreditværdighedsvurdering. Som en del af denne proces samarbejder vi med Monthio, der indsamler nogle af de nødvendige oplysninger. Under denne proces modtager vi information om dine økonomiske forhold fra blandt andet din primære bank og kreditoplysningsbureauer som RKI og Debitor Registret. Vi overholder naturligvis de til enhver tid gældende krav, herunder sikkerhedskravene i persondatalovgivningen. Du kan læse vores persondatapolitik her. -
Dit billån betales altid bagud. Hver måned modtager du en opkrævning med et indbetalingskort. Vi anbefaler, at du tilmelder dig Betalingsservice for at betale nemt og uden ekstra gebyrer. Dette kan du gøre via din Netbank eller her på hjemmesiden. Følg linket nedenfor.
-
Du har mulighed for at vælge mellem fast eller variabel rente.
En fast rente betyder, at renten forbliver uændret gennem hele lånets løbetid. Dette medfører, at du betaler den samme månedlige ydelse, hvilket kan give dig tryghed i forbindelse med tilbagebetalingen af lånet.
En variabel rente betyder, at renten kan ændre sig i lånets løbetid, hvilet kan påvirke lånets varighed, afhængigt af om renten stiger eller falder. Bemærk, at renten på billånet varierer med en referencerente (1 måneds CIBOR-sats). Du kan se de aktuelle rentesatser i beregneren. -
De gældende gebyrer fremgår af det prisblad, som du modtager ved indgåelse af låneaftalen. Nordania kan til enhver tid sætte gebyrer ned.
Oplysning om gebyrer finder du her
Nordania kan endvidere med tre måneders varsel forhøje de anførte gebyrsatser hvis
- markedsmæssige forhold, herunder bl.a. konkurrencemæssige forhold i ind- og/eller ud land giver grund til en ændring af et eller flere gebyrer,
- Nordania ønsker at ændre sin generelle gebyrstruktur og prisfastsættelse af forretningsmæssige grunde. Det kan f.eks. være indtjeningsmæssige årsager eller for at udnytte Nordanias ressourcer eller kapacitet på en mere hensigtsmæssig måde
- der er sket væsentlige ændringer i forhold til det grundlag, låntagers individuelle gebyrvilkår tidligere blev fastsat på. Det drejer sig her om ændringer i låntagers egne forhold, som f.eks. ændringer i størrelsen og omfanget af låntagers lån.
-
Som låntager skal du holde personbilen og tilhørende udstyr kaskoforsikret for fuld værdi hos et anerkendt dansk forsikringsselskab. Du skal kunne forevise kvittering for, at forsikringspræmien er betalt. Hvis der sker en udbetaling fra forsikringsselskabet som følge af skade på bilen, skal beløbet enten dække reparation af køretøjet eller, ved totalskade, restgælden på lånet. Uanset hvilket forsikringsselskab du vælger, er vi uden indflydelse eller ansvar for den valgte forsikring, herunder præmieberegningen, dækningsomfanget, fastsættelse af eventuel skadeserstatning eller andre forsikringsforhold.
-
På en købekontrakt med ejendomsforbehold, skal udbetalingen være minimum 20%. Er der tale om billån med pant, er kravet om udbetaling minimum 10%. -
Ja, alle omkostninger er medfinansieret i låneaftalen. -
Ja, det er muligt at foretage ekstraordinære indbetalinger på dit lån. Vi beder dig kontakte os for at høre nærmere om dine muligheder. Du finder kontaktoplysninger her.
-
Hvert år indberetter vi automatisk dine renteudgifter til SKAT. Du kan finde oplysningerne i din personlige skattemappe hos SKAT. Du kan også kontakte os og få oplyst tallene. Du finder vores kontaktoplysninger her. -
Du kan indfri dit billån når som helst. For at gøre dette skal du blot besøge denne side og udfylde dine oplysninger. Så modtager du en mail med indfrielsesbeløbet og en guide til, hvad du skal gøre. Lånet kan indfries ved at lave en almindelig kontooverførsel.
-
Vi tager udgangspunkt i den senest oplyste restgæld, som du kan finde på din seneste BetalingsService-oversigt i din e-Boks eller faktura. Hertil tillægger vi påløbne renter fra seneste indbetaling til dags dato samt et gebyr for aflysning af pant i bilen, hvis du har et billån med pant eller ejendomsforbehold. Du finder oplysninger om vores gebyrer her.
-
Hvis du har et lån med pant eller ejendomsforbehold, skal vi modtage hele det skyldige beløb, før vi kan slette vores pant eller ejendomsforbehold, hvis du sælger din bil. Du kan evt. kontakte din bank for at låne til differencen. Vi kan desværre ikke tilbyde en afdragsordning. -
ÅOP står for Årlige Omkostninger i Procent og angiver, hvor meget du i gennemsnit skal betale for lånet årligt gennem hele lånets løbetid. Dette beløb er udtrykt som en procentdel af det samlede lånebeløb og inkluderer alle omkostninger.
ÅOP repræsenterer den samlede pris for et lån eller en kredit, udtrykt i procent per år, og kan kaldes kiloprisen på penge. ÅOP omfatter alle omkostninger, du skal betale for et lån –herunder renter, stiftelsesomkostninger og andre engangsomkostninger. I beregningen af ÅOP fordeles engangsomkostninger over hele lånets løbetid og lægges oven i renten. Derfor vil ÅOP typisk være højere end lånets nominelle rente