Privatleasing FAQ
Få svar på ofte stillede spørgsmål om privatleasing
Valg af bil
-
Nej. Privatleasing via Nordania gælder kun fabriksnye biler. -
Du kan privatlease gennem vores samarbejde med en bred vifte af forskellige bilforhandlere i hele landet. Du kan dermed ikke privatlease direkte fra vores hjemmeside.
-
Ja. Der kan dog maksimalt leases 2 biler per husstand/én per person. -
Leveringstiden er forskellig fra bil til bil. Hvis du ønsker at høre mere om den forventede leveringstid for den bil, du overvejer at bestille, skal du tage fat i forhandleren. -
Ja, leveringsomkostningerne er inkluderet i den månedlige ydelse.
Leasingaftalen
-
Det er individuelt for hver privatleasingaftale, da det kommer an på dit kørselsbehov. Hvis du har glemt hvad du må køre, kan du kan finde det i din leasingaftale. -
Du skal aflevere din bil på et af vores afleveringsteder. Du finder en liste over dem her.
Her skal du samtidig bestille tid, så de er klar til at gennemgå din bil, når du kommer. Vi anbefaler, at du er til stede under gennemgangen.
-
Nej, det er ikke muligt at få brændstofskort til din privatleasingaftale. -
Ja, du må godt lejlighedsvist udlåne den leasede bil til dine familiemedlemmer og medlemmer af din omgangskreds. Du skal dog altid sikre dig, at din forsikring også tillader udlån af bilen. -
Ja, det kan du godt. Når din leasingaftale har løbet i minimum 11 måneder, kan du opsige den til udgangen af en måned, med en måneds varsel. Der er ingen ekstra omkostninger forbundet med dette.
Du kan opsige din leasingaftale ved at udfylde denne blanket eller ved at sende os en mail til nordania@nordania.dk.
-
Nej. Hvis du ikke længere ønsker at privatlease, er du velkommen til at kontakte os for at høre nærmere om opsigelse. -
Nej det kan du ikke. Leasingbilen er Nordanias ejendom. -
Nej. Den ekstraordinære leasingafgift er et engangsbeløb, der skal betragtes som et indskud. -
Defekter, skader eller mangler skal være udbedret inden returnering. Sammen med din leasingaftale følger en udførlig vejledning vedrørende aflevering af bilen. Du kan se, hvordan din bil bliver gennemgået her. -
Hvis du ønsker at skifte bil midt i leasingperioden, skal din leasingaftale opsiges, og du kan lave en ny leasingaftale på den nye bil.
Læs mere om opsigelse her.
-
Nej, bilen skal returneres til et af Nordanias afleveringssteder.
-
Ved aflevering af din bil skal du sørge for at efterlade følgende effekter i bilens ulåste handskerum:
- Alle nøgler samt evt. nøglekort/kodekort
- Servicehæfte
- Skadeanmeldelser på eventuelle skader, der ikke er udbedret
- Original registreringsattest (del 1 - del 2 skal kun afleveres, hvis du har modtaget den sammen med del 1)
Du skal også medbringe nedenstående, hvis det er inkluderet i leasingaftalen
- Udstyr (tagboks, tagbøjler mm.)
- Vinterdæk og fælge (lægges i bagagerummet)
- Førstehjælpskasse/Falckkort
-
Leasingbilen bliver gennemgået af en uvildig tredjepart, Bilsalg.dk eller FDM. Dette afhænger af, hvor du afleverer din bil.
Du kan bestille tid eller læse mere om aflevering af din leasingbil her.
-
Ja, leasingydelsen er fast i hele aftalens løbetid og inkluderer også en service- og vedligeholdelsesaftale. -
Ja, det kan du godt. Du skal blot være opmærksom på, at vi tager udgangspunkt i de kilometersatser, der står i din leasingaftale. Samlet set vil beløbet for overkørte kilometer blive det samme. Ændringen vil betyde, at vi fordeler regningen over de resterende måneder, i stedet for at opkræve det samlet efter endt leasingperiode.
Du kan læse mere samt bede om et tilbud på ændringen her.
Praktisk information
-
Nej, du skal selv betale grøn ejerafgift.
-
Ja. Bilen må dog ikke anvendes permanent uden for Danmarks grænser. -
Hvis du kører flere kilometer end det maksimalt aftalte, så afregnes de ekstra kilometer til den sats, der fremgår af din leasingaftale. Beløbet afregnes umiddelbart efter leasingaftalens udløb. -
Hvis du kører færre kilometer end det maksimalt aftalte, så afregnes de færre kilometer til den sats, der fremgår af din leasingaftale. Beløbet afregnes umiddelbart efter leasingaftalens udløb. -
Ja, det må du gerne. Når du afleverer bilen, skal du dog reetablere bilen til originalt udseende og med originalt udstyr. -
Kørekort: Det giver sig selv, men vi skriver det her for god ordens skyld: Husk kørekort.
Det røde kort: Giver dig ret til vejhjælp gennem SOS International, hvis din bil er kaskoforsikret. Du behøver ikke længere at medbringe det fysisk. Du kan enten medbringe telefonnummret til SOS internationals alarmcentral eller hente deres app til iOS eller Android.
Det grønne kort: Er bevis for, at bilen er ansvarsforsikret. Det Grønne Kort er ikke nødvendigt at medbringe i EU-lande samt Norge, Island, Schweiz, Andorra og Kroatien.
Registreringsattest: Politiet kan forlange at se den og accepterer ikke en kopi. Du behøver dog kun at medbringe Del I.
-
Ja. Ved driftsstop uden for Danmark ydes assistancen i samarbejde med Viking (Tryg Vejhjælp) og deres internationale samarbejdspartnere. Nordania Assistance kan kontaktes på 70 15 13 15.
Du kan læse mere om Nordania Assistance her.
-
Du skal henvende dig til dit forsikringsselskab for få det røde og grønne forsikringsbevis. Du behøver dog ikke længere at medbringe det røde kort fysisk. Du kan enten medbringe telefonnummret til SOS internationals alarmcentral eller hente deres app til iOS eller Android.
Har du brug for vejhjælp i udlandet kan du ringe til Nordania Assistance på 70 15 13 15.
Skader, service og dæk
-
Hvis du får en skade på din bil, skal du anmelde den til dit forsikringsselskab og følge deres anvisninger. -
Har du en serviceaftale gennem Nordania, skal bilen serviceres på et værksted anvist af Nordania. Du finder en liste over, hvilke serviceværksteder vi samarbejder med nedenfor.
-
Hvis du skal undvære din leasingbil i mere end 3 dage pga. en fabrikationsfejl eller andre mangler, du er uden skyld i, stiller Nordania en erstatningsbil til rådighed indtil afhjælpning. Alternativt reduceres leasingydelsen svarende til det antal dage udover de 3 hverdage, du har måttet undvære bilen.
Dette gælder ikke ved defekter, mangler eller lignende, som du selv bærer risikoen for, f.eks. installering, reparation og opdatering af eftermonteret udstyr eller ved uagtsomhed ved ikke at følge anvisningerne i bilens instruktionsbog.
-
Du skal anmelde det til dit forsikringsselskab. I forbindelse med tyveri af bilen skal du også anmelde det til politiet. Din leasingaftale ophører og gøres op, bl.a. ved afregning af kilometer. Du kan herefter indgå en ny leasingaftale. -
Glasskader er ikke dækket af din leasingaftale. Har du tilvalgt en forsikring gennem Nordania, er der dog reparation af stenslag uden betaling af selvrisiko. Kontakt dit forsikringsselskab for at høre mere.
Hvis din egen forsikring ikke dækker, kan du benytte Carglass for at få udbedret skaden. Ring til Carglass på 75 75 10 15 eller læs mere om glasreparation og bestil tid her.
-
Du skal tage kontakt til dit forsikringsselskab. Hos de fleste forsikringsselskaber kan man anmelde skaden på deres hjemmeside. Når du har anmeldt skaden, kan du få skaden udbedret på et værksted anvist af forsikringsselskabet. -
Ydelserne, som er nævnt nedenfor, er p.t. omfattet af service og vedligeholdelse:
- Service og vedligeholdelse i henhold til fabrikantens forskrifter inkl. olie
- Udskiftning af tandrem
- Motor, gearkasse og differentiale
- Bremser, turbo, udstødning og katalysator
- Kobling
- Drivaksler, støddæmpere og ophæng
- Pærer og viskerblade
- Batteri og generator
- Starter
- Dæk, hvis udtrykkeligt inkluderet i henhold til samarbejdsaftalen (vedligeholdelse af sommerdæk)
- Monteret ekstraudstyr der er finansieret af Nordania (dog undtaget chiptuning eller andre ændringer i bilens motorstyring)
-
Nej. Da vinterdæk ikke er standardudstyr, dækker leasingaftalen ikke udgiften hertil.
Hvis du har tilvalgt vinterdæk som ekstraudstyr, er opbevaring, udskiftning og ombytning for egen regning.
-
Du kan få skiftet dæk på alle autoriserede mærkeværksteder og dækcentre, inkl. Euromaster og Superdæk. -
Vi bruger altid dæk i standardstørrelse og af anerkendte kvalitetsmærker. Hvis du har en dækaftale med Nordania, er opbevaring og ombytning med i aftalen. Hjulkapsler til sommer- og vinterhjul er for egen regning. -
Hvis du punkterer eller får andre skader på dit dæk, er dette desværre ikke omfattet af Nordanias serviceaftale. Afhængig af hvilken type aftale du har, skal du kontakte Nordania Assistance på 70 15 13 15 eller MobilitetsService. Du finder telefonnummeret i bilens instruktionsbog. -
Vi henviser dig til at få udført serviceeftersynet i tide - til trods for ferie. Afholdes ferien i udlandet, kan service udføres på et autoriseret, mærkeværksted der. Vi beder dig selv afholde omkostningen og efter hjemkomst kontakte Nordania for refundering af omkostningerne. Husk værkstedsfaktura og stempel i en evt. servicebog.
Hvis du derimod kører flere kilometer end påskrevet i servicebogen, fortaber Nordania muligheden for garanti-kulancebehandling. Defekter, som opstår i forbindelse med manglende service, dækkes derfor ikke af fabrik eller importør, fordi serviceintervallet ikke er overholdt. Disse driftsomkostninger vil derfor blive pålagt dig eller din virksomhed.