Privatleasing FAQ

Få svar på ofte stillede spørgsmål om privatleasing


Valg af bil

Leasingaftalen

Praktisk information

  • Dækker leasingaftalen grøn ejerafgift?

    Nej, du skal selv betale grøn ejerafgift.

  • Må leasingbilen køre i udlandet?
    Ja. Bilen må dog ikke anvendes permanent uden for Danmarks grænser.
  • Hvad koster det, hvis jeg kører flere kilometer, end der er angivet i min leasingaftale?
    Hvis du kører flere kilometer end det maksimalt aftalte, så afregnes de ekstra kilometer til den sats, der fremgår af din leasingaftale. Beløbet afregnes umiddelbart efter leasingaftalens udløb.
  • Hvad hvis jeg kører færre kilometer end angivet i min leasingaftale?
    Hvis du kører færre kilometer end det maksimalt aftalte, så afregnes de færre kilometer til den sats, der fremgår af din leasingaftale. Beløbet afregnes umiddelbart efter leasingaftalens udløb.
  • Må jeg selv købe og eftermontere ekstraudstyr?
    Ja, det må du gerne. Når du afleverer bilen, skal du dog reetablere bilen til originalt udseende og med originalt udstyr.
  • Hvad er vigtigt at have i bilen, når jeg kører til udlandet?

    Kørekort: Det giver sig selv, men vi skriver det her for god ordens skyld: Husk kørekort.

    Det røde kort: Giver dig ret til vejhjælp gennem SOS International, hvis din bil er kaskoforsikret. Du behøver ikke længere at medbringe det fysisk. Du kan enten medbringe telefonnummret til SOS internationals alarmcentral eller hente deres app til iOS eller Android.

    Det grønne kort: Er bevis for, at bilen er ansvarsforsikret. Det Grønne Kort er ikke nødvendigt at medbringe i EU-lande samt Norge, Island, Schweiz, Andorra og Kroatien.

    Registreringsattest: Politiet kan forlange at se den og accepterer ikke en kopi. Du behøver dog kun at medbringe Del I.

  • Dækker Nordania Assistance i udlandet?

    Ja. Ved driftsstop uden for Danmark ydes assistancen i samarbejde med Viking (Tryg Vejhjælp) og deres internationale samarbejdspartnere. Nordania Assistance kan kontaktes på 70 15 13 15.

    Du kan læse mere om Nordania Assistance her.

  • Hvordan får jeg et rødt og grønt kort?

    Du skal henvende dig til dit forsikringsselskab for få det røde og grønne forsikringsbevis. Du behøver dog ikke længere at medbringe det røde kort fysisk. Du kan enten medbringe telefonnummret til SOS internationals alarmcentral eller hente deres app til iOS eller Android.

    Har du brug for vejhjælp i udlandet kan du ringe til Nordania Assistance på 70 15 13 15.

Skader, service og dæk

  • Hvad skal jeg gøre, hvis min leasede bil beskadiges?
    Hvis du får en skade på din bil, skal du anmelde den til dit forsikringsselskab og følge deres anvisninger.
  • Hvor skal bilen til service?

    Har du en serviceaftale gennem Nordania, skal bilen serviceres på et værksted anvist af Nordania. Du finder en liste over, hvilke serviceværksteder vi samarbejder med nedenfor. Inden du kontakter værkstedet, skal du udfylde en værkstedsrekvisition. Er du i tvivl, er du som altid velkommen til at ringe til os på 45 12 12 12.

  • Hvad sker der, hvis jeg skal undvære bilen i en længere periode?

    Hvis du skal undvære din leasingbil i mere end 3 dage pga. en fabrikationsfejl eller andre mangler, du er uden skyld i, stiller Nordania en erstatningsbil til rådighed indtil afhjælpning. Alternativt reduceres leasingydelsen svarende til det antal dage udover de 3 hverdage, du har måttet undvære bilen.

    Dette gælder ikke ved defekter, mangler eller lignende, som du selv bærer risikoen for, f.eks. installering, reparation og opdatering af eftermonteret udstyr eller ved uagtsomhed ved ikke at følge anvisningerne i bilens instruktionsbog.

  • Hvad skal jeg gøre, hvis min leasede bil totalskades eller stjæles?
    Du skal anmelde det til dit forsikringsselskab. I forbindelse med tyveri af bilen skal du også anmelde det til politiet. Din leasingaftale ophører og gøres op, bl.a. ved afregning af kilometer. Du kan herefter indgå en ny leasingaftale.
  • Hvad gør jeg, hvis jeg får en glasskade?

    Glasskader er ikke dækket af din leasingaftale. Har du tilvalgt en forsikring gennem Nordania, er der dog reparation af stenslag uden betaling af selvrisiko. Kontakt dit forsikringsselskab for at høre mere.

    Hvis din egen forsikring ikke dækker, kan du benytte Carglass for at få udbedret skaden. Ring til Carglass på 75 75 10 15 eller læs mere om glasreparation og bestil tid her.

  • Hvordan anmelder jeg en skade?
    Du skal tage kontakt til dit forsikringsselskab. Hos de fleste forsikringsselskaber kan man anmelde skaden på deres hjemmeside. Når du har anmeldt skaden, kan du få skaden udbedret på et værksted anvist af forsikringsselskabet.
  • Hvad dækker fuld service og vedligeholdelse?

    Ydelserne, som er nævnt nedenfor, er p.t. omfattet af service og vedligeholdelse:

    • Service og vedligeholdelse i henhold til fabrikantens forskrifter inkl. olie
    • Udskiftning af tandrem
    • Motor, gearkasse og differentiale
    • Bremser, turbo, udstødning og katalysator
    • Kobling
    • Drivaksler, støddæmpere og ophæng
    • Pærer og viskerblade
    • Batteri og generator
    • Starter
    • Dæk, hvis udtrykkeligt inkluderet i henhold til samarbejdsaftalen (vedligeholdelse af sommerdæk)
    • Monteret ekstraudstyr der er finansieret af Nordania (dog undtaget chiptuning eller andre ændringer i bilens motorstyring)
  • Dækker leasingaftalen udgiften til vinterdæk?
    Nej. Hvis du har tilvalgt vinterdæk som ekstraudstyr til din leasingaftale, er opbevaring, udskiftning og ombytning for egen regning.
  • Kan jeg få udskiftet mine dæk på mit sædvanlige værksted?
    Du kan få skiftet dæk på alle autoriserede mærkeværksteder og dækcentre, inkl. Euromaster og Superdæk.
  • Hvilke dæk er omfattet af serviceaftalen?
    Vi bruger altid dæk i standardstørrelse og af anerkendte kvalitetsmærker. Hvis du har en dækaftale med Nordania, er opbevaring og ombytning med i aftalen. Hjulkapsler til sommer- og vinterhjul er for egen regning.
  • Hvad skal jeg gøre hvis jeg punkterer eller beskadiger et dæk?
    Hvis du punkterer eller får andre skader på dit dæk, er dette desværre ikke omfattet af Nordanias serviceaftale. Afhængig af hvilken type aftale du har, skal du kontakte Nordania Assistance på 70 15 13 15 eller MobilitetsService. Du finder telefonnummeret i bilens instruktionsbog.
  • Min bil skal til service i min ferie
    Vi henviser dig til at få udført serviceeftersynet i tide - til trods for ferie. Afholdes ferien i udlandet, kan service udføres på et autoriseret, mærkeværksted der. Vi beder dig selv afholde omkostningen og efter hjemkomst kontakte Nordania for refundering af omkostningerne. Husk værkstedsfaktura og stempel i en evt. servicebog.

    Hvis du derimod kører flere kilometer end påskrevet i servicebogen, fortaber Nordania muligheden for garanti-kulancebehandling. Defekter, som opstår i forbindelse med manglende service, dækkes derfor ikke af fabrik eller importør, fordi serviceintervallet ikke er overholdt. Disse driftsomkostninger vil derfor blive pålagt dig eller din virksomhed.