Så langt kører populære elbiler i virkeligheden
Skal din næste bil køre på strøm?
Så spiller elbilernes rækkevidde sikkert ind i overvejelserne. Her samler vi de vigtigste resultater fra tests på offentlig vej, så du kan se, hvor langt de nye elbiler kan køre på en enkelt opladning i virkeligheden.
Nye bilmærker og modeller strømmer ud på markedet, og langt de fleste nyheder kører på strøm.
Rækkevidde spiller for mange en afgørende rolle i forhold til valg af bil, og derfor tester FDM og den norske søsterorganisation NAF med jævne mellemrum elbilernes rækkevidde. Med ofte mere end 30 modeller repræsenteret betegner de det selv som verdens største rækkeviddetest.
Da der er forskel på rækkevidden om sommeren og om vinteren, gennemfører interesseorganisationerne to årlige tests; en vintertest og en sommertest. Herunder kan du finde de vigtigste resultater fra begge de seneste tests.
Vintertest 2023: Tesla mister podiepladsen
På en kold januarmorgen rullede en karavane af elbiler ud fra Oslo. Forhåndsfavoritten - Tesla Model 3 Long Range - var den første bil ud over stepperne, og bag den fulgte yderligere 22 elektriske modeller i lige godt 5 norske minusgrader.
Netop Tesla'en var der store forventninger til, specielt med tanke på at det amerikanske mærke har siddet på tronen to år i træk. I 2021 var det Tesla Model 3, der med 521 kilometer kørte den længste distance på dagen. I 2022 var det så Tesla Model S som tog førertrøjen med 530 kilometer.
Men i den seneste test måtte Tesla Model 3 Long Range altså kigge på flere kinesiske baglygter, hvor specielt den - for mange nok ukendte - HiPhi Z endte med at løbe med guldet i denne omgang. Den unikke elbil kommer med et kæmpemæssigt batteri på 115 kWh (til sammenligning har Tesla Model 3 lige godt 79 kWh), hvilket naturligvis havde en stor betydning for, at HiPhi opnåede den længste rækkevidde på 522 kilometer.
Den kinesiske elbil HiPhi Z.
Det var dog ikke blot dét faktum, at bilen kørte 522 kilometer, som imponerede i testen. HiPhi Z kunne samtidig pryde sig med at have dagens laveste afvigelsesprocent på blot -6% i forhold til den angivne WLTP på 555 kilometer.
Fælles for de fleste biler i testen var dog, at temperaturer på ned mod -10 grader og hård blæst kostede på rækkevidden i forhold til bilernes angivne WLTP. Eksempelvis måtte to af de helt populære firmabil-darlings, Tesla Model 3 og Polestar 2, begge se sig slået med en afvigelse på 30%.
Herunder kan du se et udsnit af testen, hvor vi har samlet resultaterne for de 16 mest relevante biler.
Du kan se alle resultaterne for alle 23 biler hos FDM.
Vinter 2023
Bilmodel | WLTP | Måling | Afvigelse |
---|---|---|---|
Hyundai Ioniq 6 | 614 km | 468 km | -24 % |
Xpeng G9 Performance | 520 km | 452 km | -13 % |
BMW i5 eDrive40 | 505 km | 444 km | -12 % |
Kia EV9 | 505 km | 442 km | -12 % |
Tesla Model 3 Long Range | 629 km | 441 km | -30 % |
Polestar 2 | 614 km | 430 km | -30 % |
VW ID.7 PRO | 583 km | 414 km | -29 % |
Audi Q8 e-tron 55 S-Line | 533 km | 411 km | -23 % |
MG4 Trophy Extended Range | 520 km | 400 km | -23 % |
Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV | 491 km | 399 km | -19 % |
Volvo C40 | 577 km | 395 km | -32 % |
Nissan Ariya e-4FORCE | 498 km | 369 km | -26 % |
Hyundai Kona | 454 km | 341 km | -25 % |
BYD Dolphin | 427 km | 339 km | -21 % |
Toyota bZ4X AWD | 460 km | 314 km | -32 % |
Jeep Avenger | 395 km | 286 km | -28 % |
(Kilde: FDM & NAF, 2024)
Sommertest 2023: De vigtigste resultater
Tesla Model S kørte fra alt og alle med 672 kilometer. Det er rundt regnet 40 kilometer mere, end den er opgivet til at kunne køre.
På andenpladsen finder vi den opdaterede Polestar 2 med baghjulstræk. Den klarede akkurat 600 kilometer og kørte faktisk længst af alle i forhold til sin batteristørrelse. Så det var den mest energieffektive.
Herefter følger et felt af attraktive modeller, som alle kører langt over 500 kilometer i praksis. Blandt dem er kinesiske X-Peng, som er relativt ny på markedet i Danmark, men rækkeviddetesten lover godt for mærkets to seneste lanceringer, P7 og G9. Begge modeller klarer at køre mere end 10% længere, end de er opgivet til.
Blandt bilerne med den korteste rækkevidde finder vi blandt andre årets bil i Europa, Jeep Avenger, sammen med to modeller fra Japan, der deler teknik; Subaru Solterra og Toyota BZ4x. Det er her bemærkelsesværdigt, at den firehjulstrukne udgave af BZ4x faktisk kører længere end modellen med forhjulstræk.
Herunder kan du se resultaterne for 23 af de mest interessante modeller fra sommeren 2023
Sommer 2023
Bilmodel | WLTP | Måling | Afvigelse |
---|---|---|---|
Tesla Model S Long Range (4WD) | 634 km | 672 km | 6,0 % |
Polestar 2 (RWD) | 615 km | 602 km | -2,2 % |
Xpeng G9 (4WD) | 520 km | 588 km | 13,0 % |
Nissan Ariya (2WD) | 533 km | 581 km | 9,0 % |
BMW i7 (4WD) | 594 km | 581 km | -2,2 % |
Mercedes EQE 350 (4WD) | 579 km | 578 km | -0,1 % |
Mercedes EQS SUV 580 (4WD) | 577 km | 577 km | 0,0 % |
Hyundai Ioniq 6 (RWD) | 614 km | 567 km | -7,7 % |
Xpeng P7 (4WD) | 505 km | 557 km | 10,3 % |
Tesla Model X Plaid (4WD) | 543 km | 546 km | 0,6 % |
Audi Q8 e-tron Sportback 55 (4WD) | 536 km | 529 km | -1,3 % |
Mercedes EQB 250 (FWD) | 452 km | 460 km | 1,8 % |
Tesla Model Y Standard Range (RWD) | 455 km | 449 km | -1,3 % |
Toyota bZ4x (4WD) | 459 km | 444 km | -3,4 % |
MG 4 | 435 km | 440 km | 1,1 % |
Toyota bZ4x (FWD) | 503 km | 434 km | -13,7 % |
Kia EV6 GT (4WD) | 424 km | 424 km | 0,1 % |
BMW iX1 xDrive30 | 428 km | 420 km | -2,0 % |
MG Marvel (RWD) | 402 km | 397 km | -1,2 % |
MG 5 (FWD) | 380 km | 396 km | 4,2 % |
Volkswagen ID.Buzz (RWD) | 408 km | 396 km | -2,9 % |
Jeep Avenger (FWD) | 395 km | 363 km | -8,1 % |
Subaru Solterra (4WD) | 416 km | 361 km | -13,3 % |
(Kilde: FDM & NAF, 2023)
Find din næste firmabil i vores online showroom
I vores online showroom kan du bygge din egen firmabil. Find op mod 500 firmabiler og sammensæt med farver, ekstraudstyr, antal kilometer, løbetid og meget mere.