FAQ: Elbiler & plugin-hybrider
Flere firmabilister vælger at udskifte den konventionelle firmabil med et grønnere alternativ i form af en elbil eller plugin-hybrid. Ved at vælge en firmabil med elmotor skal du pludselig til at tage stilling til, hvordan bilen skal oplades, samt hvilken ladeoperatør eller ladeløsning du skal vælge.
Her på siden har vi derfor samlet de hyppigste spørgsmål vedrørende opladning, beskatning og ladeløsninger.
Opladning
-
1. Hvordan får jeg opladet min bil?
Jeg bor i lejlighed
Clever Complete Network er den bedste løsning for dig, der bor i lejlighed. Det giver dig adgang til ubegrænset opladning på Clevers offentlige ladenetværk og eventuelt Clever-ladere på din arbejdsplads. Dine muligheder skal aftales med dit firma.Jeg bor i hus
Med Clever Complete er installation af en Clever-ladeboks på din privatadresse en del af abonnementet. Så kan du både lade ubegrænset på ladeboksen hjemme og på Clevers offentlige ladenetværk, når du er ude. Dine muligheder skal aftales med dit firma. -
2. Hvor kan jeg oplade min bil?
Du kan finde din nærmeste Clever-lader her.
Du finder også oversigten i Clevers app, som er god at have ved hånden, når du er på farten.
-
3. Hvor lang tid tager det at oplade en elbil med ladeboksen derhjemme?
Ladetiden kommer an på bilens batteristørrelse, den effekt bilen kan lade med, samt hvilken effekt laderen tilbyder. Langt de fleste biler kan lades fuldt op natten over på en ladeboks installeret hjemme, så du er klar og fuldt opladet fra morgenstunden.
Du kan se Clevers vejledende ladetider hjemme og ude på den enkelte bilmodel her.
-
4. Hvornår kan jeg få en installation uden ekstra ydelser, og hvornår er der ekstraomkostninger forbundet med installationen?
9 ud af 10 kan få installeret en ladeboks hjemme uden ekstraomkostninger. Men forholdene hos dig kan gøre, at installationen kræver ekstra arbejde. F.eks. hvis ladeboksen skal være på en anden bygning end den, hvor eltavlen er. Clever afdækker disse forhold på forhånd.
I tilfælde af at ekstra ydelser er nødvendige, vil Clevers elektrikere udarbejde et tilbud, som på forhånd skal godkendes af dit firma.
Du kan læse mere om Clevers installation og evt. ekstra ydelser her.
-
5. Kan boligens eksisterende ledninger benyttes til min ladeboks?
Af sikkerhedsmæssige årsager føres et nyt kabel fra din eltavle i boligen til ladeboksen. Kablet er dimensioneret, så det kan håndtere de mange timers opladning. -
6. Kan jeg få min bils registreringsnummer på ladebrikken?
Nej, ikke på nuværende tidspunkt. -
7. Skal jeg taste kilometer, når jeg oplader min bil?
Nej, du skal ikke taste kilometer ved opladning på nuværende tidspunkt. -
8. Kan andre bruge deres ladebrik på min private ladeboks?
Ja, det kan de. Det kræver dog, at de har et Clever-abonnement. -
9. Hvad gør jeg, hvis jeg mister min ladebrik?
Ladebrikken skal spærres, og en ny bestilles hos Clever. Det er en god idé at skrive sit ladebriknummer ned. Hvis man står ved en ladestander og f.eks. taber sin ladebrik ned i en kloak , så kan Clevers kundeservice igangsætte opladning ved brug af ladebrikkens nummer.
Beskatning
-
1. Hvordan beskattes jeg?
Værdi af installation og ladeboks bliver tillagt bilens beskatningsværdi. P.t. 10.000 kr. inkl. moms.
Eventuelle ekstra ydelser i forbindelse med installationen beskattes også.
Ladeløsning
-
1. Hvilke ladeløsninger anbefaler I?
Vi samarbejder med Clever, der tilbyder abonnementer med og uden ladeboks hjemme, hvor du kan lade ubegrænset til en fast månedlig pris.
Du kan læse mere om opladning med Clever her.
-
2. Kan jeg bruge min ladebrik på andre netværk end Clevers?
Nej, ikke endnu. Du kan dog lade bilen på andre ladenetværk via tredjepartsudbydere, som fx Plugsurfing. Her kan du starte, stoppe og betale for opladningen direkte via appen.
Clever er løbende i dialog om roaming med andre ladeoperatører, og på sigt håber Clever, at brugerne kan benytte andre netværk.
-
3. Dækker mit Clever-abonnement også i udlandet?
Ja. Uden for Danmarks grænser kan du finde Clevers ladere i Sverige, Norge og Tyskland. Der bliver løbende etableret nye ladere i Clevers netværk - også i udlandet.
Du kan altid se den nærmeste Clever-lader her.
-
4. Hvordan får jeg godtgjort den strøm, som den installerede ladeboks bruger?
Clever fjernaflæser strømforbruget fra ladeboksen på din adresse og overfører en tilbagebetaling til dig. Det sker hvert kvartal og følger den gældende tilbagebetalingssats.
Du kan læse mere om tilbagebetaling her.
-
5. Kan jeg opsige min ladeboks derhjemme?
Muligheden foreligger, men det skal aftales med dit firma.
Nedtagning er inkluderet i dit Clever Complete-abonnement.
-
6. Kan jeg flytte mit abonnement til en anden adresse? Eksempelvis hvis jeg flytter.
Ja, det kan du. Det er dog forbundet med en installationsudgift, hvis en ny installation skal laves. Dette skal aftales med dit firma.
-
7. Kan jeg få en ekstra ladeboks installeret? Eksempelvis i sommerhuset.
Ja. Du kan få installeret en ekstra ladeboks på en anden adresse, f.eks. i sommerhuset. Der skal betales for installation af ladeboks, og derefter kan du lade bilen i sommerhuset via dit eksisterende Clever-abonnement.
Hvis du har brug for en ekstra ladeboks hjemme, skal du bestille et ekstra abonnement til den. Dette skal aftales nærmere med din arbejdsgiver.
-
8. Kan jeg afbestille en ladeboksinstallation?
Ja, det kan du. Indtil installationen er foretaget, kan du annullere bestillingen uden omkostninger.
-
9. Hvornår aktiveres mit Clever-abonnement?
Dit abonnement starter, når din nye leasingbil leveres og leasingaftalen startes op.
-
10. Hvad betyder EMO?
EMO står for Electric Mobility Operator og er en betegnelse for ladeoperatører.