For første gang siden 2014 sætter Skoda sig på den øverste podieplads efter stor succes med den elektriske SUV, Enyaq. Dermed er det tidligere storhit, Tesla Model Y, nu henvist til en fjerdeplads.
- Skoda Enyaq er både størrelses- og prismæssigt et oplagt alternativ til Model Y og flere af de andre populære modeller i den klasse. Den slår ikke konkurrenterne stort på nogen parametre, men det er en fremragende allround-elbil med god praktik, et velkendt interiør med fornuftig komfort og et skarpt, konservativt design. Vi har i årets første måneder fået usædvanligt mange bestillinger på Enyaq,” afslører Jens Haarmark Nielsen, der er Head of Fleet Management i Nordania Leasing.
Skoda Enyaq ligger derfor helt entydigt i front efter første kvartal, mens de resterende podiepladser går til BMW i5 og Volkswagen ID.7. Jens Haarmark Nielsen bemærker således, at de høje forventninger til elektriske stationcars ikke har været uden grund:
- Den klassiske stationcar har fået noget af et comeback efter årevis med SUV-dominans på markedet. BMW fik egentlig en god start på markedet med i5, da den blev lanceret som sedan, men nu hvor den også fås som stationcar, er efterspørgslen stukket helt af, fastslår Jens Haarmark Nielsen, der fremhæver klassisk design og gode køreegenskaber som afgørende faktorer for populariteten.
Alle modeller top-10 er elbiler, og samlet set er 88% af alle firmabiler (personbiler) bestilt hos Nordania helt elektriske.
Model Y går frem trods modvind
Tesla løftede i januar sløret for en kraftigt opdateret udgave af Model Y, som først kunne bestilles fra slutningen af februar. Man har således kun kunnet bestille det tidligere storhit en enkelt fuld måned ud af de tre i kvartalet, og det afspejles tydeligt på hitlisten.
Det ser dog ikke ud til, at Tesla Model Y er dømt helt ude i kulden. Den indtager således en hæderlig fjerdeplads på top-10 for første kvartal. I marts måned, som er den første hele måned, man har kunnet bestille den opdaterede Model Y, ligger bestillingerne 30% højere end samme måned i 2024.
Efterspørgslen nærmer sig dog ikke storhedstiden i 2023, hvor et historisk stort prisfald sendte chokbølger gennem markedet, men det har Jens Haarmark Nielsen en naturlig forklaring på.
”Vi har de seneste år set en fortsat stor udvikling på markedet udbud af elbiler, der er mangedoblet. Tesla må derfor nu dele kagen med langt flere konkurrenter end for blot få år siden. Også prismæssigt er de fleste af konkurrenterne blevet konkurrencedygtige nu," siger Jens Haarmark Nielsen.