Tesla Model Y er endnu en gang helt på toppen som den mest efterspurgte firmabil. Selvom Tesla har domineret de seneste par år, er der dog en let faldende efterspørgsel, så der ingen garanti er for, at modellen forbliver øverst i 2025.
Årets firmabil, Volkswagen ID.7, sluttede året med en imponerende fremgang og indtog tredjepladsen efter Skoda Enyaq, hvilket placerer den foran Mercedes EQB. Mercedes har dog stadig tre modeller på årets liste.
Jens Haarmark Nielsen, chef for Fleet Management i Nordania Leasing, følger udviklingen tæt og er derfor ikke decideret overrasket over de nye tal, men ser med stor tilfredshed tilbage på et år, hvor flere rekorder blev slået:
"2024 har været et vildt år, hvor vi for første gang har rundet en elektrisk milepæl, der blot for få år siden ville have været helt utopisk. Vores data viser, at 82% af alle bestilte personbiler som firmabiler var elbiler, og selvom det er historisk højt, forventer vi faktisk, at den elektriske andel vil stige yderligere i 2025".
Mens 82% af alle bestillinger i 2024 var elbiler, gik det yderligere tilbage for de andre drivlinjer - særligt andelen af plugin-hybrider går tilbage med nu kun 7% andel. Diesel endte på 5%, mens 6% af de bestilte firmabiler kører på benzin. I andet halvår af 2024 nåede andelen af elbiler næsten op på 90%.
"De danske virksomheder skal have stor ros for at gå forrest og vise, at den nye teknologi ikke er forbeholdt bilister med lavt kørselsbehov. Selvom mange private bilister også har fået øjnene op for elbilernes kvaliteter, er udviklingen på markedet tydeligt drevet af, at firmabilisternes mod på elbiler," siger Jens Haarmark Nielsen.