Den er allerede blevet udråbt som et ikon i bilhistorien, selvom den knap nok har fået asfalt under hjulene endnu. Ligesom både Golf og Beetle gjorde det i sin tid, forventes ID.3 at indtage rollen som en ægte folkevogn - en bil for (næsten) alle. Og de første anmeldelser har absolut ikke mindsket forventningerne til mærkets første elbil udviklet fra bunden.
VW ID.3 som en samlet pakke står stærkt som familien Danmarks allround-bil. Præstationer, udstyr, design, teknologi, køreegenskaber og plads sidder lige i elskabetFDM-magasinet Motor
Online showroom | Se vores udvalg af VW ID.3
ID.3 hører til i samme klasse som eksempelvis VW Golf, Renault Megane og Ford Focus, men den er en smule højere. Den tyske elbil er også mere rummelig, da drivlinjen fylder væsentlig mindre. Den kommer dog ikke helt op på niveau med en Passat.
Fra begyndelsen kommer ID.3 med én motor og to batteristørrelser. Motoren har 204 hestekræfter, og batterierne er på henholdsvis 58 kWh og 77 kWh. Dette giver en rækkevidde på henholdsvis ca. 420 og 540 kilometer.
Herunder kan du læse mere om bilen og de forskellige pakker og priser. Skulle du blive fristet til at vælge en ID.3 som din næste firmabil, kan vi fortælle, at de første eksemplarer allerede er landet på dansk grund, og tyskerne lover mange flere med mulighed for levering inden årsskiftet.
Online showroom | Se vores udvalg af VW ID.3
7 udstyrsniveauer i VW ID.3 - denne skal du vælge
Med én motor og to batterier at vælge mellem, er der ikke lagt op til umuligt dilemma, når det gælder valg af drivlinje. Til gengæld er der i ID.3 hele syv udstyrsniveauer at vælge mellem.
- "Life" er basismodellen, men det gør den absolut ikke til en skrabet størrelse. Adaptiv fartpilot, 18" alufælge, trådløs opladning af smartphone, navigation, skiltegenkendelse, sædevarme og ikke mindst varme i det multifunktionelle rat er alt sammen lækre detaljer, der ikke kan tages for givet i en traditionel basismodel.
- For relativt få penge ekstra kan du dog gøre oplevelsen komplet med "Style", "Business" eller "Family". De tre varianter er næsten ens på udstyr, så de eksempelvis kan byde på lygter med matrix-LED, tonede ruder og udvendig ambient-belysning. Der er dog forskel på panoramatag, bakkamera, nøglefri betjening, tyverialarm og variabel bagagerumsbund.
- "Tech" og "Max" har en merbeskatning på henholdsvis ca. 45.000 og 61.000 i forhold til basisudgaven. Her betaler du blandt andet for head up-display, kø-assistent, el-justerbare forsæder, blind vinkel-sensor og forbedret audio-anlæg. Sidstnævnte har desuden progressivt styretøj og adaptiv dæmpning af undervognen.
- "Tour" er den dyreste variant, og det skyldes primært, at den udelukkende fås med det store 77 kWh batteri og hele 125 kW-opladning. Her skal man dog være opmærksom på, at der kun er 4 siddepladser mod 5 i alle andre versioner.
Med så mange muligheder for udstyrspakke skal du måske holde tanken lige i munden, når du skal finde ud af hvilket udstyrsniveau, der er det mest oplagte til dig.
Det kan selvfølgelig både være et spørgsmål om præferencer og økonomi, men som udgangspunkt lyder anbefalingen fra vores bilrådgivere dog, at man som firmabil-kunde bør ser nærmere på udstyrsvarianten med "Business", der - som navnet antyder - er et oplagt bud på en stærk firma(el)bil.
Beskatning: Priser på VW ID.3
Volkswagen ID.3 har en beskatningspris fra knap 302.000 kroner. Med det store udvalg af udstyrsvarianter er der dog lige så mange forskellige priser. Herunder kan du se, hvad de forskellige modeller koster som firmabil i beskatning.
SE OGSÅ | Smart beregner - se hvad firmabilen koster dig om måneden
Ladeløsning til din elektriske firmabil
Vi vil gerne gøre det nemt for dig, så når du bestiller en ID.3 hos Nordania, følger en ladeboks fra Clever med i pakken. Den bliver simpelthen leveret og installeret på din private adresse. Du skal kun betale for det løbende Clever-abonnement.
Du kan også vælge at bestille en ladeboks fra Eon sammen med din nye elbil. Denne boks skal du dog selv betale for - foruden det løbende Eon-abonnement.
Se VW ID.3 i vores online showroom
(Har din virksomhed en eksisterende aftale hos Nordania med firmabilpolitik, kan du med fordel bruge Nordania Bilapp til at søge efter din næste firmabil).
Den første "rigtige" elbil fra VW
Selvom flere af de nuværende modeller fra VW kan fås med elmotor, er ID.3 den første bil fra VW-gruppen på den dedikerede elbils-platform MEB, som også skal danne grundlag for andre elbiler som VW ID.4, Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq, Seat El-born og flere.
Som udgangspunkt har modellerne på MEB-platformen baghjulstræk, men nogle af bilerne vil også kunne fås med 4x4 med en elmotor på hver aksel.