Ligesom med brændstofbilerne har elbiler et teoretisk forbrug, der kan give en indikation af, hvor langt bilen kan køre på en opladning under optimale betingelser. Men det er trods alt sjældent, at sol, måne og din speederfod går op i en højere enhed, og hvis du så smider nogle minusgrader og en portion nedbør oveni, så kører elbilen væsentligt kortere på en opladning.
Hvad er den realistiske rækkevidde i en elbil om vinteren?
En ny stortest foretaget af den norske interesseorganisation for bilejere, NAF, afslører hvor langt forskellige modeller faktisk kan køre på en opladning. Resultaterne viser en betydelig variation i forhold til den officielle WLTP-rækkevidde og den faktiske rækkevidde i praksis.
Som tommelfingerregel vil du være på den sikre side, hvis du regner med, at din elbil har en rækkevidde om vinteren, der er ca. 30% kortere end bilens teoretiske rækkevidde. De fleste elbiler klarer sig bedre end dét, men med så konservativ en tilgang, bliver du næppe overrasket negativt undervejs på turen.
På andenpladsen finder vi Tesla Model X Plaid, som har en teoretisk rækkevidde på 543 km og har opnået en praktisk rækkevidde på 444 km. Selvom der er en forskel på 18,23%, er det stadig en imponerende præstation.
På de efterfølgende pladser viser både Mercedes, Nissan og BMW, at deres elbiler kan klare mere end 400 kilometers kørsel i praksis.
Hvor langt kan en elbil køre om vinteren?
Model | WLTP-rækkevidde | Opnået rækkevidde | Forskel |
Tesla Model S | 634 km | 530 km | -16% |
Tesla Model X Plaid | 543 km | 444 km | -18% |
BMW i4 eDrive40 | 565 km | 434 km | -23% |
BMW i7 xDrive60 | 595 km | 424 km | -29% |
Mercedes EQE 300 | 614 km | 409 km | -33% |
Nissan Ariya 2WD | 533 km | 400 km | -25% |
Volkswagen ID.5 Pro | 526 km | 378 km | -28% |
MG ZS Long Range | 440 km | 352 km | -20% |
Kia EV6 GT | 424 km | 349 km | -18% |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 km | 345 km | -24% |
Kia Niro EV | 460 km | 343 km | -25% |
Skoda Enyaq Coupe RS | 510 km | 338 km | -34% |
MG4 | 425 km | 338 km | -20% |
Tesla Model Y | 455 km | 337 km | -26% |
BMW iX1 | 428 km | 337 km | -21% |
Mercedes EQB 250 | 452 km | 334 km | -26% |
Toyota bZ4X 2WD | 503 km | 323 km | -36% |
Renault Megane Electric | 428 km | 318 km | -26% |
MG5 | 380 km | 313 km | -18% |
Volkswagen ID.Buzz | 408 km | 310 km | -24% |
MG Marvel R | 370 km | 308 km | -17% |
Sådan kører du længere i elbil om vinteren
En af de vigtigste faktorer, der påvirker en elbils rækkevidde, er bilens hastighed. Forbruget stiger markant, jo hurtigere du kører, så den vigtigste vej til en lang rækkevidde er at at ”køre med et æg på speederen”, hvis du har tid og tålmodighed til det. Der er dog også andre faktorer, som er mere årstidsbestemte.
Hvis temperaturen falder under frysepunktet, kan det reducere batteriets ydeevne og dermed reducere rækkevidden. Dette skyldes, at batteriet ikke kan afgive lige så meget energi, når det er koldt. Hvis det er muligt, er det derfor en god idé at oplade bilen indendørs eller på en opvarmet ladestation for at holde batteriet varmt og klar til brug.
Har du brug for at lynlade undervejs på turen, kan flere bilmodeller forvarme batteriet, så det bedre kan tage imod de store mængder strøm, som en lynlader kan levere. Men forvarmningen kræver også energi og kan sagtens sluge et par procenter af strømmen på batteriet, før du når til ladestationen. Så er du alvorligt presset på rækkevidde, kan du med fordel slå forvarmningen fra.
En anden faktor, der også er direkte relateret til temperaturen udendørs, er opvarmning af kabinen. Afhængigt af hvor varmt du gerne vil have det, og om du har tændt for rat- og sædevarme, kan bilen sagtens bruge 2-3 procent af batterikapaciteten alene på opvarmning, hvis det er koldt udenfor.
Kørsel i nedbør kan også have en indvirkning på en elbils rækkevidde. Modstanden i luften bliver større, og det kræver derfor mere energi at ”skubbe” bilen gennem luften.
Så har du et stort kørselsbehov – også i de kolde måneder på året – giver det god mening at skele til ovenstående test, hvor du kan få en god idé om den praktiske rækkevidde på nogle af de mest populære elbiler på det danske marked.