Man tager...

  • En relativt rummelig cross-over SUV 
  • 310 hestekræfter – brug gerne heste fra Spanien
  • 4-hjulstræk og automatgear (af dobbeltkobling-typen)
  • Et design der vækker opsigt på gaden og ikke underspiller sit væsen – men stadig smagfuldt
  • En køreoplevelse ud over det sædvanlige - kan dog også køres helt anonymt
  • Et lydbillede der taler til alle sanser både ude og inde – on-demand med et enkelt knaptryk
  • Du kan eventuelt krydre med få tilvalg – men standardudstyret er omfattende, så du behøver ikke.

Hvis man følger en normal ”bil-bageopskrift” med ovenstående ingredienser, så vil bageresultatet normalt være et beskatningsgrundlag i omegnen af minimum 550.000-600.000 kr. Men i CUPRA Formentors tilfælde (som i øvrigt er inspireret af ”Cap de Formentor” – en halvø på det østlige Mallorca) så overrasker bageresultatet mildest talt. Formentor nøjes med et decideret beskedent beskatningsgrundlags-udgangspunkt på kun 408.938 kr.

Nogen har altså regnet forkert!

Online showroom | Byg din egen CUPRA Formentor

Nyt bilmærke med SEAT-blod i årerne

CUPRA begrebet er som du helt sikkert ved ikke nyt, men hvor det før var SEATs sportslige variant af en eksisterende SEAT model, så bliver CUPRA nu markedsført som et selvstændigt mærke, hvor Formentor er første model uden et direkte SEAT sidestykke. Det er i sig selv ret spændende og jeg kunne mærke medtrafikanternes øjne var rettet mod bilen. Til dels fordi Formentorens ydre er alt andet end anonymt, men lige så meget fordi bilens designsprog er utroligt smagfuldt-dramatisk udført. Der er mange detaljer på Formentorens ydre, der kan fremhæves. Især hvis farvevalget falder på ét af de to matte farvemuligheder der kan vælges. Så kommer bilens linjer for alvor til live!

Dette underbygges i høj grad af en køreoplevelse, der kan skifte karakter via køreprograms knappen på rattet (eller i menuen, hvor der også kan konfigureres et ”individual” program). Programmerne spænder fra ”asfalt” til ”CUPRA” og hvor førstnævnte giver en relativ lydsvag og blid karakter, så er sidstnævnte det direkte modstykke, i form af gearskift der akkompagneres af en dyb baslyd og en underbyggende ”motorlyd” fra bilens (indvendige) højttalere. Gearskiftende bliver også anderledes skarpe og bilen forbliver i gearene længere – det resulterer bl.a. i nedgearinger der lydmæssigt sender motorsportslige vibes. Det er på alle måder noget der taler til bilhjertet og mindre til noget fornuftigt. Men det er værd at nævne i denne sammenhæng, at dette ikke forudsætter hovedløs kørsel – det er blot karakteren når ”CUPRA-mode” aktiveres.

Standardudstyret omfatter bl.a.:

  • Adaptiv fartpilot+ inkl. fjernlysassistent
  • 12" touchskærm med navigation inkl. trådløs SEAT Full Link
  • Opvarmet rat med satellitknapper
  • Side & Exit Assist samt Exit warning
  • Dynamiske full LED-forlygter inkl. coast-to-coast LED-baglygter
  • Wrap around ambient light
  • Digitalt cockpit
  • KESSY advanced (nøglefri betjening)

Dramatikken fortsætter i kabinen, som i store træk er lånt fra den nyeste SEAT Leon. De ydre kantede linjer går igen, og du finder både wrap around-interiørbelysning i farver samt et meget sportsligt rat med både tænd/sluk-knap, køreprogram-vælger og et CUPRA-logo i kobber, der udstråler selvtillid. Sæderne er lige så sportslige som resten af bilen og giver komfort. Generelt er pladsforholdene gode, både foran og bagved, selvom det er tydeligt, at designet har sat dagsordenen under udviklingen af bilen og ikke praktikken. Infotainmentsystemet og instrumenteringen i Formentor er 100% digitalt og virker generelt veludført. Dog kan systemet virke en anelse trægt lige efter at have startet bilen.

 

 

Hvad er hagen ved alt dette, tænker du? Det kunne f.eks. være, at bilen er at finde i miljøkategori C, og i praksis skal du ikke forvente meget mere end 11 km/l ved blandet kørsel. Det alene kan udfordre bilpolitikker og lad mig være ærlig – så går den også mod tidens ”strøm” – men fortvivl ej. CUPRA forventer at lancere mere tidssvarende 150hk diesel- og benzin-varianter samt en 204hk plugin-hybrid i Q1/2021.

Min mening

Er du på udkig efter noget særligt, som samtidig har plads familien og ikke mindst til en overkommelig pris? Så tager det kun 4,9 sekunder at regne ud, at denne bil er et sandt GTI-fund til pengene – og så lyder Formentor, med et let rullende ”r”, ret godt når nogen spørger, hvad du kører i.

Der er få anker ved denne bil, hvor km/l-regnskabet er én af dem. En anden er en forundring over, at det trykfølsomme betjeningsområde under medieskærmen ikke er belyst. Det tvinger en til at bruge skærmmenuen om natten, hvor du om dagen fint kan trykke og slide dig til kommandoerne uden at trykke dig igennem menuen. Der gemmer sig i øvrigt flere kommandoer i samme ”felt”. F.eks. kan du med to fingre på ”blå/rød”-feltet aktivere sædevarmen – ret smart.

Sjæl
Fornuft
Power
Plads
Komfort