I artiklen herunder finder du fem udvalgte luksus-elbiler. De fem modeller er:

  • Audi Q8 e-tron
  • Polestar 3
  • Mercedes EQE SUV
  • BMW iX
  • Volvo EX90
Vi har fundet det vigtigste, du skal vide om de fem biler - og under hver bil finder du naturligvis direkte link til vores online showroom, hvor du kan se alle specifikationer, udstyr og beskatning, samt bestille et uforpligtende tilbud på din næste firmabil.

Audi Q8 e-tron

Da den første rigtige elbil fra Audi blev lanceret i 2018, var det samtidig en af de største på markedet. Og det er den stadig. Audi e-tron, som den hed, er en næsten 5 meter lang SUV med en køreklar vægt på over 2,5 ton. Selvom batteriet er stort (95 kW), er det hård kost at drive så så stor og tung en bil, så rækkevidden har været en udfordring med en realistisk radius på knap 300 km.

Nu har Audi løftet sløret for næste generation e-tron, og den har fået tilnavnet Q8, så den fremover kommer til at hedde Audi Q8 e-tron. Den kommer i to versioner; en SUV og en såkaldt ”Sportback”, som forfra er identisk, men som bagtil har en noget mere skrånende taglinje, der giver sportslige associationer.

Audi Q8 e-tron SUV


Audi Q8 e-tron Sportback

I den nye Audi Q8 e-tron med motorbetegnelsen ”55” er den teoretiske rækkevidde skruet helt op til 600 kilometer (SUV 582 km | Sportback 600 km). Det skyldes blandt andet et større batteri med 106 kW til rådighed, men hvis behovet ikke er så stort, kan du spare lidt mønter på at vælge et mindre batteri på 89 kW. Så hedder motorbetegnelsen ”50”.

På den relativt lange liste over standard-udstyr og systemer, finder vi som et af højdepunkterne f.eks. adaptiv luftaffjedret undervogn, som forventeligt giver en komfortabel køreoplevelse af de store. Men også bakkamera, virtuelt cockpit og 4-vejs justerbar lændestøtte i sæderne er standard.

De nye Audi Q8 50 e-tron og Audi Q8 55 e-tron samt Sportback-versionerne introduceres i Danmark i løbet af det første kvartal i 2023, og beskatningsgrundlaget begynder fra 640.000 kroner før genberegning.

Se Audi Q8 e-tron i online showroom

Polestar 3

Polestar er et nyere mærke, som udspringer af Volvo, hvor det tidligere var et mærkat, der blev sat på særligt potente udgaver af de svenske familiebiler. I dag er det et selvstændigt mærke, der ligesom Volvo er ejet af den kinesiske Geely-koncern.

Polestar så dagens lys som bilmærke med en performance-hybrid kaldet Polestar 1. Det var dog først med Polestar 2, at det svensk-kinesiske mærke for alvor brød igennem, og både blandt firmabilister og private er det nu en af de mest populære elbiler i Danmark. Faktisk er Danmark dét land i verden, hvor det unge bilmærke har den største markedsandel.

Nu har svenskerne så løftet sløret for Polestar 3, som er en monstrøs SUV, som deler platform og teknik med den kommende Volvo XE90, som vi også har med i artiklen her. Men hvor EX90 fra Volvo har et entydigt fokus på komfort, lægger Polestar i højere grad vægt på dynamik – både hvad angår design og køreegenskaber.


Indledningsvist fås Polestar 3 med én motor, som leverer 489 hestekræfter, og takket være et batteri på 111 kWh er den teoretiske rækkevidde på ca. 600 kilometer. Lynladning kan ske med op til 250 kW.

Med pakkerne Pilot og Plus som standardudstyr er alle bokse tikket af. Du finder blandt andet et Bowers & Wilkins-lydanlæg, firehjulstræk, luftundervogn, læder og uld fra såkaldt certificerede velfærdsdyr og et væld af avanceret sikkerhedsudstyr i bilen. Tilvælger du anhængertræk, må du slæbe hele 2.200 kg på krogen.

Prisen begynder fra 800.000 kroner på denne model, hvilket absolut er attraktivt i klassen af luksus-SUV’er, men Polestar lover en endnu billigere variant senere hen.

Polestar 3 skal fremstilles både i USA og i Kina. Bilerne til Danmark kommer fra den kinesiske fabrik. Bilen forventes klar til levering i løbet af fjerde kvartal 2023, men du kan naturligvis allerede nu bestille et uforpligtende tilbud i vores online showroom.

Se Polestar 3 i online showroom

Mercedes EQE SUV

Elbilen EQE blev lanceret tidligere i år som sedan, og den er allerede en stor succes – både til private og som firmabil, hvor versionen med en rækkevidde på op mod 630 km har været den klart mest populære model. Og nu har Mercedes løftet sløret for SUV-udgaven af EQE.

Som vi har set det på EQS, er EQE SUV bygget på den helt samme platform og teknologi som sedan-versionen. Den har som SUV bare endnu mere plads og rummelighed grundet højden og bagagerummet, der følger med det højbenede design. Rent teknisk passer EQS SUV egentlig bedre ind i samlingen af luksus-elbiler i den store klasse, men prismæssigt stikker den af, og derfor har vi valgt at fokusere på den lidt mindre EQE.

Akselafstanden på EQE SUV er lidt kortere end ved sedanen, men der er stadig oceaner af plads til både fører og passagerer i bilen, ligesom du ikke går ned på pladsen i bagagerummet.

Til en start vil det være EQE 350+, som bliver billigste EQE SUV på det danske marked. Her får du 288 hestekræfter et batteri på 90 kWh, som vi kender det fra EQE sedan, hvilket giver en rækkevidde på op til 590 km.

Mercedes EQE SUV er planlagt til at blive lanceret på de danske marked i løbet af foråret 2023, hvorefter de første modeller forventes leveret. SUV-udgaven kommer med en behageligt lav merpris i forhold til sedanen. EQE SUV introduceres til priser fra 776.000 kr., mens sedanen koster 729.504 kr. Det koster altså kun lige under 47.000 kr. ekstra, hvis du er lun på SUV’en.

Se Mercedes EQE Sedan i online showroom

BMW iX

Den nye BMW iX er efterhånden ikke en egentlig nyhed længere, selvom den er et sjældent syn på de danske landeveje. Den blev lanceret i 2021 som den første model i en ny serie af dedikerede elbiler fra den bayerske bilproducent. Man forventer altså, at der skal komme mange flere elbiler, som vil være baseret på den skalerbare platform, der danner grundlag for BMW iX.

Den store SUV adskiller sig derfor også rent teknisk fra den mest populære elbil fra BMW i øjeblikket, BMW iX3, som reelt er en elektrisk udgave af den konventionelle BMW X3, der har mange år på bagen med benzin- og dieselmotorer under hjelmen.

Mens flere af de nye konkurrenter i klassen opererer med teoretiske rækkevidder på op mod 600 kilometer, er de fleste BMW iX-modeller på gaden i dag udstyret med et mindre batteri på blot 71 kWh (xDrive40) og dermed også en kortere rækkevidde på kun lidt over 400 kilometer. Til gengæld må den trække op til 2.500 kg på krogen, så hvis du er glad for din campingvogn – og ikke har langt til campingpladsen – er BMW iX et stærkt bud på en elektrisk campingtrækker.

Det skal siges, at iX nu også fås i en udgave med et større batteri på 105 kWh (xDrive50), så den kan konkurrere med de andre modeller i klassen. Du finder dem begge i vores online showroom.

Se BMW iX i online showroom

Volvo EX90

Det store flagskib fra Volvo, XC90, har i mere end to årtier været en af de største og mest populære SUV-modeller – og mest sikre ej at forglemme. Den har siden fødslen været udstyret med benzin- og dieselmotorer, mens den seneste generation også har fået et lille batteri, så den som plugin-hybrid har kunnet køre på både strøm og benzin.

Nu har Volvo så også løftet sløret for en helt elektrisk udgave af modellen, som kommer til at hedde EX90. Men selvom den store SUV nu også skal kunne køre på strøm, er der ikke ændret på de velkendte kvaliteter.


 
Sikkerhed og assistentsystemer er i højsædet med en ny Lidar-teknologi, ligesom komfortniveauet må forventes at være i top. I modsætning til søsterbilen fra Polestar – Polestar 3 – kan Volvo EX90 fås med op til 7 sæder, så der er plads til hele børneflokken.

Vi forventer samme batteri på 111 kWh som i Polestar. Med en knap så aerodynamisk profil er det ikke utænkeligt, at rækkevidden på en opladning bliver en anelse kortere, men foreløbige estimater fra den svensk-kinesiske bilproducent indikerer en rækkevidde på op til 600 kilometer.
Lynladning kan ske med op til 250 kW, hvilket giver en opladning fra 10 til 80% på ca. 30 minutter.

Volvo EX90 skal produceres i USA, og produktionen starter i 2023. Når den lander i Danmark vil det være med et beskatningsgrundlag fra lige knap 900.000 kroner før genberegning. Performance-udgaven koster godt og vel 50.000 mere.

Se Volvo EX90 i online showroom

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig Nordanias nyhedsbrev og få adgang til nyheder, guides og gode tilbud.
Du kan forvente at høre fra os ca. en gang om måneden.

Tilmeld dig her