Den politiske aftale, der blev godkendt af EU-Parlamentet i begyndelsen af april 2024, fastsætter nu ambitiøse mål for at reducere CO2-udledningen fra nye lastbiler og turistbusser. Allerede om seks år – i 2030 – skal 45% af alle nye lastbiler over 7,5 ton (samt turistbusser) være CO2-neutrale. I 2035 hæves kravet til 65%, mens 90% af alle køretøjerne i 2040 skal være nulemission.
Hos Nordania Leasing tager salgschef Hanne Skræddergaard godt imod de nye krav:
"Vi ser positivt på EU's skridt mod en grønnere transportsektor. Det er afgørende at have klare mål, så både vi og kunderne har nogle pejlemærker at navigere efter. Nu er der udstukket en klar kurs, og vi er klar til at støtte vores kunder i at opnå CO2-neutralitet inden for deres flåder, så de også i fremtiden kan drive virksomhederne på et stærkt fundament."
Sådan kan leasing bidrage til udviklingen
Leasing er den foretrukne finansiering, når der skal anskaffes nye lastbiler. Ifølge Bilstatistik blev der indregistreret mere end 5.000 lastbiler i Danmark i 2023. Et udtræk fra Nordania Leasing viser, at mere end 75% af dem er leaset.
LÆS OGSÅ: Skal du have ny lastbil? Så stor forskel er der på kilometerafgiften
Leasingvirksomhederne har derfor en unik mulighed for at påvirke omstillingen ved at facilitere adgangen til moderne, miljøvenlige køretøjer. Og det er Hanne Skræddergaard meget bevidst om i dialogen med kunderne.
”Vi har mange ambitiøse kunder, som allerede nu ønsker at ruste deres transportvirksomheder til fremtiden med løsninger, der bidrager til reduceret udledning af CO2. Her er det selvfølgelig vigtigt for os at være en partner for vognmænd og transportvirksomheder på denne rejse, og med udgangspunkt i vores data kan vi hjælpe med både at rådgive virksomhederne og efterfølgende dokumentere resultaterne af de grønne indsatser", forklarer salgschefen.
Se de nye krav her
Herunder finder du de nye krav til lastbiler (+7,5 ton) og turistbusser i EU.
År | Andel nul-emissionskøretøjer |
2030 | 45% |
2035 | 65% |
2040 | 90% |
Hun anerkender dog, at det kan give udfordringer i dele af branchen, da der uanset miljømæssige ambitioner også er kunder, hvor de elektriske lastbiler simpelthen endnu ikke kan dække behovet.
”Og det er ikke kun et spørgsmål om at opgradere køretøjerne. Behovet for ny infrastruktur til den tunge transport er enormt. Vi må heller ikke undervurdere de økonomiske barrierer for vognmændene, da de elektriske lastbiler – støttepuljer eller ej – har en væsentligt højere indkøbspris” understreger Hanne Skræddergaard.
Men selvom den næste lastbil i din transport måske også kører på diesel, pointerer Hanne Skræddergaard, at det er vigtigt, at der er lagt planer for, hvordan flåden derefter skal udvikle sig. Ellers risikerer man at blive kørt ud på et sidespor i løbet af de næste 5-10 år.
Vil du vide mere om udviklingen på markedet? Skriv dig op til vores Equipment-nyhedsbrev, hvor vi sørger for at holde dig opdateret på de vigtigste nyheder.
Tilmeld nyhedsbrev
Tilmeld dig Nordanias nyhedsbrev og få adgang til nyheder, guides og gode tilbud.
Du kan forvente at høre fra os ca. en gang om måneden.