Audi har endelig introduceret deres nye A6 e-tron, der særligt i Avant-udgaven tiltrækker sig stor opmærksomhed.  Den elektriske stationcar (fås også som sportback) har været længeventet, da det var helt tilbage i begyndelsen af 2021, at Audi lovede en elektrisk udgave af A6.

Men nu er den altså en realitet, og fra september i år kan du bestille et eksemplar, som formodentlig vil kunne stå i din indkørsel omkring årsskiftet til 2025.

Hvorfor er Audi A6 så spændende?

A6 e-tron er den første elbil fra Audi, der fås som både Sportback og Avant (altså stationcar). Med en rækkevidde på op til henholdsvis 750 og 720 kilometer repræsenterer modellen en spændende tilføjelse til det efterhånden hastigt voksende udvalg af lækre elbiler i premium-segmentet.

SE OGSÅ | Video: Sådan påvirkes hastigheden af opladning

Et andet særligt punkt at fremhæve – som også relaterer sig til den elektriske drivlinje – er bilens evne til hurtigt at lagre strøm på batteriet. Den såkaldte 800-volts-teknik giver nemlig en maksimal ladeeffekt på 270 kW, som vi hidtil har set fra meget få bilproducenter.

Og hvad betyder det så i praksis?

Ifølge de foreløbige meldinger fra Audi kan A6 e-tron ved en lynlader lade op til 310 kilometers ekstra rækkevidde på kun 10 minutter. Og på 21 minutter kan batteriet oplades fra 10 til 80% under optimale betingelser.

Dét er der ikke mange elbiler, der kan måle sig med på markedet her og nu, og det er selvfølgelig en vigtig feature for de af vores kunder, som ofte tilbagelægger mange kilometer ad gangen.

Jens Haarmark Nielsen, chef for Fleet Management hos Nordania Leasing


En ny generation af elbiler

Mens mange elbiler de seneste år har været af typen SUV (eller coupé-SUV), ser vi nu en stribe modeller i mere klassisk udformning som sedan og stationcar.

Først ramte Mercedes EQE (der dog alene fås som sedan), inden BMW ramte markedet med i5, og Volkswagen fulgte trop med ID.7 som det elektriske svar på Passat. Og nu er Audi så endelig mødt op til festen:

"Det er ikke nogen skam at komme for sent til festen, hvis man ender med at løfte stemningen, og det må man sige, at Audi gør med et stærkt indslag som A6 e-tron. De elektriske præstationer er mildest talt konkurrencedygtige, mens designet er elegant og afdæmpet på sin tyske facon, som kunderne ønsker det", mener Jens Haarmark Nielsen, der forudser et prisniveau som hos konkurrenterne:

"Den eneste ubekendte faktor er priserne, men vi forventer, at den kommer til at lægge sig tæt op ad BMW og Mercedes i prislejet lige over en halv million kroner i beskatningsgrundlag", spår chefen for Fleet Management hos Nordania Leasing.

Ny teknologi og digital integration

Det er på alle måder en ny elbil, vi nu ser fra Ingolstadt, og A6 e-tron kommer naturligvis med noget af den nyeste teknologi og digitale funktioner, som både skal øge sikkerhed, energioptimering og komfort.

For eksempel har bilen fået en nye type lygter i et tredimensionelt design, og OLED-baglygterne kan tilpasses med forskellige visuelle udtryk, som giver bilen et personligt og genkendeligt præg.

Digitale sidespejle er en anden funktion, som vi godt nok også tidligere har set på Audi Q8 e-tron, men som endnu ikke for alvor er slået igennem i markedet og hos konkurrenterne, så her skiller A6 sig ud fra mængden.

I kabinen – eller i cockpittet, som man også passende kunne kalde det – møder du et bredt panoramadisplay med et buet design og OLED-teknologi på 11,9" bag rattet. I midterkonsollen er der installeret en 14,5" touch-skærm som den primære, mens et 10,9" passagerdisplay supplerer i højre side af instrumentbordet.

Infotainmentsystemet i skærmene er baseret på Android, som blandt andet tilbyder velfungerende stemmestyring (dog endnu ikke på dansk) og forbedret ruteplanlægning.

Sportslige specifikationer

Knap 370 hestekræfter og en acceleration fra 0 til 100 km/t på lige over 5 sekunder. Det lyder som specifikationerne på en sportsvogn, men det er rent faktisk, hvad du finder i Audi A6 e-tron Performance. Og snupper du den potente topmodel, S6 e-tron, råder du med din højre fod over op mod 550 hestekræfter (under launch control), som sender familieslæden fra 0 til 100 km/t på under 4 sekunder.

Alle A6 e-tron-modellerne ved lanceringen er udstyret med et 100 kWh-batteri (94,9 netto), som kan oplades med op til 270 kW.

I tabellen herunder kan du se nærmere på de forskellige A6-varianter og deres specifikationer.

Specifikationer

 

 Model Rækkevidde Motor 0-100 km/t Topfart

A6 Sportback
Performance

 Op til 750 km367 hk 5,4 sek 210 km/t

A6 Avant
Performance

 Op til 720 km 367 hk 5,5 sek 210 km/t
 S6 Sportback Op til 670 km

 503 hk
(551 hk launch control)

 3,9 sek 240 km/t
 S6 Avant Op til 640 km

 503 hk
(551 hk launch control)

 4,0 sek 240 km/t