Audi har endelig introduceret deres nye A6 e-tron, der særligt i Avant-udgaven tiltrækker sig stor opmærksomhed. Den elektriske stationcar (fås også som sportback) har været længeventet, da det var helt tilbage i begyndelsen af 2021, at Audi lovede en elektrisk udgave af A6.
De første leveringer vil formodentlig ske omkring årsskiftet til 2025, men nu har vi fået billeder, priser, udstyr og specifikationer, så vi har samlet det vigtigste til dig lige her. (Psst; hvis du allerede ved alt om bilen og bare vil bestille et tilbud på den som firmabil, kan du gå direkte til vores online showroom her: blue.nordania.dk)
Hvorfor er Audi A6 så spændende?
A6 e-tron er den første elbil fra Audi, der fås som både Sportback og Avant (altså stationcar), så den repræsenterer en spændende tilføjelse til det efterhånden hastigt voksende udvalg af lækre elbiler i premium-segmentet.
Den kommer med muligheden for at vælge mellem to batteri-størrelser; enten 76 kWh eller 95 kWh (netto). Den mest interessante er uden tvivl førstnævnte, som prismæssigt er mest attraktiv og samtidig sikrer en rækkevidde på op til 618 og 588 kilometer i henholdsvis Sportback- og Avant-udgaven.
Har du et endnu større kørselsbehov - og en bred økonomisk ramme for valg af firmabil - kan du for svimlende 100.000 kroner ekstra øge batteristørrelsen og sikre en rekordlang række på op til henholdsvis 750 og 720 kilometer.
SE OGSÅ | Video: Sådan påvirkes opladnings-hastigheden
Et andet særligt punkt at fremhæve – som også relaterer sig til den elektriske drivlinje – er bilens evne til hurtigt at lagre strøm på batteriet. Den såkaldte 800-volts-teknik giver nemlig en maksimal ladeeffekt på 270 kW, som vi hidtil har set fra meget få bilproducenter.
Og hvad betyder det så i praksis?
Ifølge de foreløbige meldinger fra Audi kan A6 e-tron ved en lynlader lade op til 310 kilometers ekstra rækkevidde på kun 10 minutter. Og på 21 minutter kan batteriet oplades fra 10 til 80% under optimale betingelser.
Dét er der ikke mange elbiler, der kan måle sig med på markedet her og nu, og det er selvfølgelig en vigtig feature for de af vores kunder, som ofte tilbagelægger mange kilometer ad gangen.
Jens Haarmark Nielsen, chef for Fleet Management hos Nordania Leasing
Priser på Audi A6 e-tron
Beskatningsgrundlaget på Audi A6 e-tron begynder fra 525.000 kroner for Sportback-udgaven (med 2025-afgift). Vil du have den som stationcar, koster den 15.000 mere. Det er i samme prisleje som de nærmeste konkurrenter fra Mercedes og BMW - særligt hvis man tager højde for den omfattende udstyrsliste, der er standard i A6 e-tron.
Den elektriske nyhed fra Audi kommer nemlig (stort set) med det hele fra start, og generelt er der mere standardudstyr end i BMW i5 og Mercedes EQE, fx; fuld sikkerhedspakke og 360 graders kamera samt memory-sæder og matrix-LED.
I vores online showroom kan du se alle karosseri- og udstyrsvarianterne, og du kan selv konfigurere bilen efter dine ønsker og bestille et uforpligtende tilbud.
Gå til Audi A6 e-tron i showroom
I tabellen herunder kan du se nærmere på de forskellige A6-varianter og deres specifikationer.Specifikationer
A6 e-tron Avant Progress plus | |||||
HK | Rækkevidde | Batteri (brutto) | Lynladning | Beskatning | |
e-tron | 286 | 588 | 86,436 | 225 kW | 540.000 |
e-tron performance | 367 | 708 | 106,908 | 270 kW | 640.000 |
e-tron quattro | 428 | 675 | 105,975 | 270 kW | 748.000 |
A6 e-tron Avant Ultra | |||||
HK | Rækkevidde | Batteri (brutto) | Lynladning | Beskatning | |
e-tron | 286 | 576 | 86,4 | 225 kW | 610.000 |
e-tron performance | 367 | 694 | 107,57 | 270 kW | 710.000 |
e-tron quattro | 428 | 663 | 106,743 | 270 kW | 818.000 |
A6 e-tron Sportback Progress plus | |||||
HK | Rækkevidde | Batteri (brutto) | Lynladning | Beskatning | |
e-tron | 286 | 618 | 85,284 | 225 kW | 525.001 |
e-tron performance | 367 | 746 | 105,932 | 270 kW | 625.001 |
e-tron quattro | 428 | 707 | 105,343 | 270 kW | 733.001 |
A6 e-tron Sportback Ultra | |||||
HK | Rækkevidde | Batteri (brutto) | Lynladning | Beskatning | |
e-tron | 286 | 608 | 85,728 | 225 kW | 595.001 |
e-tron performance | 367 | 735 | 106,575 | 270 kW | 695.001 |
e-tron quattro | 428 | 697 | 105,944 | 270 kW | 803.001 |
Priserne er med 2025-afgift.
Sportslige specifikationer
Knap 370 hestekræfter og en acceleration fra 0 til 100 km/t på lige over 5 sekunder. Det lyder som specifikationerne på en sportsvogn, men det er rent faktisk, hvad du finder i Audi A6 e-tron Performance.
Selv den "sløveste" udgave byder på 286 hestekræfter, så speedometeret rammer de første 100 km/t efter 6 sekunder.
Og snupper du den potente topmodel, S6 e-tron, råder du med din højre fod over op mod 550 hestekræfter (under launch control), som sender familieslæden fra 0 til 100 km/t på under 4 sekunder.
Audi S6 e-tron har en topfart på 240 km/t, mens alle andre varianter er begrænset til 210 km/t.
En ny generation af elbiler
Mens mange elbiler de seneste år har været af typen SUV (eller coupé-SUV), ser vi nu en stribe modeller i mere klassisk udformning som sedan og stationcar.
Først ramte Mercedes EQE (der dog alene fås som sedan), inden BMW ramte markedet med i5, og Volkswagen fulgte trop med ID.7 som det elektriske svar på Passat. Og nu er Audi så endelig mødt op til festen:
"Det er ikke nogen skam at komme for sent til festen, hvis man ender med at løfte stemningen, og det må man sige, at Audi gør med et stærkt indslag som A6 e-tron. De elektriske præstationer er mildest talt konkurrencedygtige, mens designet er elegant og afdæmpet på sin tyske facon, som kunderne ønsker det", mener Jens Haarmark Nielsen, der glæder sig over, at den prismæssigt læner sig op ad konkurrenterne.
Ny teknologi og digital integration
Det er på alle måder en ny elbil, vi nu ser fra Ingolstadt, og A6 e-tron kommer naturligvis med noget af den nyeste teknologi og digitale funktioner, som både skal øge sikkerhed, energioptimering og komfort.
For eksempel har bilen fået en nye type lygter i et tredimensionelt design, og OLED-baglygterne kan tilpasses med forskellige visuelle udtryk, som giver bilen et personligt og genkendeligt præg.
Digitale sidespejle er en anden funktion, som vi godt nok også tidligere har set på Audi Q8 e-tron, men som endnu ikke for alvor er slået igennem i markedet og hos konkurrenterne, så her skiller A6 sig ud fra mængden.
I kabinen – eller i cockpittet, som man også passende kunne kalde det – møder du et bredt panoramadisplay med et buet design og OLED-teknologi på 11,9" bag rattet. I midterkonsollen er der installeret en 14,5" touch-skærm som den primære, mens et 10,9" passagerdisplay supplerer i højre side af instrumentbordet.
Infotainmentsystemet i skærmene er baseret på Android, som blandt andet tilbyder velfungerende stemmestyring (dog endnu ikke på dansk) og forbedret ruteplanlægning.