De franske bilmærker er nu for alvor ved at træde ind på markedet med elbiler, der både teknisk og ikke mindst prismæssigt er attraktive for de danske bilister. Med en titel som "Car of the Year" i Europa i 2024 har Renault Scenic allerede bevist sit værd, men nu skrues der voldsomt ned for prisen i jagten på flere kunder.
"Vi oplever et bilmarked med historisk skarp konkurrence, hvor prisjuteringer næsten er hverdag. Men de nye prisfald fra Renault på op mod 50.000 kroner er alligevel lidt af en gamechanger", mener Martin Thorsted, der er bilekspert hos Nordania Leasing.
Udstyrsmodel | Batteristørrelse | Pris (beskatning) |
Scenic Techno | 60 kWh | 276.389 kr. |
Scenic Techno | 87 kWh | 300.199 kr. |
Scenic Esprit Alpine | 87 kWh | 309.724 kr. |
Scenic Iconic | 87 kWh | 319.248 kr. |
Se Renault Scenic i online showroom
Kort kampagne kan blive til nye priser på Renault Scenic
Den foreløbige melding fra importøren er, at priserne alene gælder lagerbiler, og at de skal være indregistreret inden 2025, men ifølge Martin Thorsted, kan man roligt glæde sig over de nye priser - også selvom man ikke skal have ny firmabil her og nu.
"Vi har efterhånden set adskillige eksempler på, at prisjusteringer som denne bliver lanceret som en kampagne med kort frist, men at det med tiden bliver til reelle listepriser. Hvor vidt det bliver tilfældet her, kan vi selvfølgelig kun gisne om, men det ville overraske mig meget, hvis priserne steg det mindste efter årsskiftet", forudser bileksperten.
Bilen leveres med to batteristørrelser, og billigste udgave koster nu fra godt og vel 275.000 kroner i beskatningsgrundlag. Særligt Techno-versionen med det store batteri og en beskatning på 300.000 kroner er oplagt som firmabil.
Årets Bil 2024: Derfor vandt Scenic
Finalisterne til Årets Bil i Europa 2024 var vidt forskellige - men i høj grad elektriske. Feltet bestod nemlig af BMW 5-serie, BYD Seal, Kia EV9, Peugeot 3008, Renault Scenic, Toyota C-HR og Volvo EX30. Men i sidste ende var det altså Renault Scenic, der slog forhåndsfavoritten fra BMW.
Hos FDM er Søren W. Rasmussen bilteknisk redaktør og jurymedlem i den europæiske kåring. Han havde mest fidus til BMW 5-serie, der fik maksimum-point hos den danske repræsentant, men han måtte altså bøje sig for flertallet. Op til kåringen har han dog på FDM’s hjemmeside også givet sit syn på Renault Scenic, hvor han skriver:
Scenic er en videre-udbygning af elbilen Megane og byder således på samme smarte cockpit med Google-baseret betjening af bilens funktioner. Det er smart og et stort plus. Det største plus finder man dog ved bagsædet, der byder på enorm god benplads, hvilket gør Scenic til en ganske anvendelig bil for en børnefamilie.
Vendepunkt for Renault
Hos Nordania Leasing ser bilekspert Martin Thorsted også Renault Scenic som et attraktivt bud på en prisvenlige familiebil med praktiske kvaliteter og moderne teknik.
"De franske modeller har ikke fyldt meget på markedet for firmabiler de seneste år. Det skyldes blandt andet, at der har været begrænset udvikling af nye elbiler, som har kunnet tage kampen op i et historisk konkurrencepræget marked. Men med Scenic har Renault nået et vendepunkt og skabt et spændende bud på en elbil i familie-klassen," siger Martin Thorsted.
Det var da også en tydeligt stolt og tilfreds repræsentant for den franske bilproducent, der indtog scenen på Geneve Motor Show og takkede for prisen:
"Vi har været gennem nogle år, som har været meget udfordrende. Men nu er vi tilbage i kampen. Og prisen her er et stort symbol på dét for os. Så stor tak til alle medarbejdere i Renault for at bidrage til vores succes."
Se Renault Scenic i online showroom
De seneste år har vinderne været lige så forskellige, som finale-feltet i 2024.
Her kan du se vinderne af Car of the Year de seneste 5 år.
2023 - Jeep Avenger
2022 – Kia EV6
2021 – Toyota Yaris
2020 – Peugeot 208
2019 – Jaguar i-Pace
Tilmeld nyhedsbrev
Tilmeld dig Nordanias nyhedsbrev og få adgang til nyheder, guides og gode tilbud.
Du kan forvente at høre fra os ca. en gang om måneden.