Men det er hverken formålet eller hensigten med Peugeots kompakte crossover – altså at behage et bilhjerte på det irrationelle plan. Formålet er i stedet at vise, at det ikke behøver være dyrt at opnå en fornuftig rækkevidde (og dermed anvendelighed) i en forholdsvis rummelig bil. Netop det gør e-2008 virkelig godt. Så godt at jeg vil påstå, at det kræver et trænet øje at kunne se forskel på en diesel/benzin-2008 og el e-2008, hvilket jeg har på fornemmelsen er et bevidst og tryghedsfremkaldende valg fra Peugeot.

Online showroom | Byg din egen Peugeot e-2008

Komfort i højsædet

Komforten er dog væsentligt højere end sine fossile søskende. Lydniveauet i kabinen er til prisen decideret overraskende. Jeg kunne kun observere et minimum af dækstøj i kabinen, og lyden fra vinden ved 120 km/t var behageligt afdæmpet. Det er godt klaret af Peugeot, men også nødvendigt nu hvor der ikke er en motor tilstede til at maskere de perifere lyde ind i en behagelig brummen.

Dertil kommer en dejlig let kørt drivlinje, som med sine 136hk og 9 sekunder 0-100 km/t lige nøjagtig er stærk nok til at være frisk. Men manglen på lyd og vibrationer gør, at det ikke føles særlig hurtigt – selvom det faktisk er det.

Online showroom | Byg din egen Peugeot e-2008

Pladsforholdene i kabinen er for bilens ydre rammer ret gode og uden at overgøre det, så har Peugeot skabt endnu et førermiljø, der både tiltaler og fungerer. Peugeots i-Cockpit 3D kræver kort tilvænning med det lille rat, som du kigger henover i stedet for igennem, når vil se instrumenthuset. Det giver i dette tilfælde en 3D-illusion men ikke en revolution.

Standardudstyret omfatter bl.a.:

  • Kapacitiv 7" touchskærm i farver
  • Bluetooth
  • Mirrorscreen m. Apple Carplay
  • Adaptiv fartpilot
  • Bakkamera
  • Full LED-forlygter m. automatisk fjernlys (High Beam Assist)
  • Automatisk klimaanlæg

Min mening

Peugeot kan sætte et hak ved e-2008. Bilen er veludført, harmonisk og moderne, og det er endda helt uden at provokere hverken ude eller inde - selvom det er en elbil. 318 kilometers rækkevidde er absolut anstændigt, og kun bidende kulde eller lange hurtige motorvejsstræk kan få overlæben til at dirre eller rækkevidde-hårene på ryggen til at rejse sig.

En typisk e-2008’ers hverdag vil sandsynligvis byde på gennemsnitlige pendlerkilometer og sjældnere på lange motorvejssessioner – og her står den stærkt! Både ift. karakter men også ift. prisen. Dermed ikke sagt at en køretur fra Thy til Bornholm vil være ”uden for rækkevidde” – slet ikke. Sådan en tur vil blot kræve lidt opmærksomhed af dig undervejs og så lige et par planlagte 30 minutters pauser for at forcere de knapt 600 km. Men uanset drivmiddel så ville det nok kræve et par pauser og helt ærligt… Hvor ofte tager man sådan en tur? Og når vi endelig gør, så har bilen anstændige opladningshastigheder taget bilens prisniveau i betragtning. For rækkevidde er godt, men hurtigladning er endnu bedre.

Hvem er konkurrenterne så, spørger du måske? Der er allerede biler på markedet, der har cirka samme størrelse som e-2008, og som endda kan køre længere på en opladning end e-2008. Eksempelvis Opel Mokka-e, Hyundai Kona electric, Kia e-Soul og VW ID.3 – de er bare dyrere.

Sjæl
Fornuft
Power
Plads
Komfort

Den prøvede variant: Peugeot e-2008 GT-line

  • Motor: El-motor (136hk)
  • Gear: Automatisk
  • Beskatning: 274.989 kr. (2020-niveau)
  • Forbrug (WLTP): 0,177 kWh/km
  • Rækkevidde (WLTP): 318 km
  • Batterikapacitet: 50 kWh
  • Ladetid AC 11 kW (100 %): 5 timer
  • Ladetid DC 100 KW (0-80 %): 30 minutter
  • 0-100 km/t: 9 sekunder (max 150 km/t)