Medierne er fulde af historier om semi-eldrevne biler - bedre kendt som hybrider. Men hvad er op og ned i den gradvise elektrificering af bilerne? Vi ser på forskelle, ligheder, fordele og ulemper ved hybridbilerne.

Mild-hybrid - den lille hjælpemotor

Betegnelsen mild-hybrid dækker over en udvidelse af start og stop-systemet med en lille 48 V el-hjælpemotor og et større batteri, der opsamler energi ved opbremsning.

Energien udnyttes til at hjælpe forbrændingsmotoren med ekstra moment ved acceleration. Teknologien forventes at blive standard på de fleste benzin- og dieselmotorer i de kommende år.

Fordele: Lav merpris og op til 10 procent lavere brændstoføkonomi.
Ulemper: Ikke den store CO2-effekt.

Aktuelle mild-hybrider: Audi A6, Mercedes C-Klasse, E-Klasse og GLC benzin, Kia Sportage MHEV diesel, Hyundai Tucson MHEV diesel, Volvo XC60 B5 diesel, Land Rover Range Rover Evoque.

Fuld-hybrid - bykørsel på el

Kombineret forbrændings- og elmotor, hvor elmotor tager over på kortere strækninger. I sin oprindelige form introduceret af Toyota, men i dag videreført af bl.a. Honda og Ford. I en fuld hybrid kan systemet ikke lades fra eksterne strømkilder, men bliver genopladet via bremseenergi og forbrændingsmotoren.

Ved bykørsel kan en fuld-hybrid køre på el op til 50 procent af tiden. Ved høje hastigheder eller lange stræk træder elmotoren kun til i begrænset omfang.

Fordele: Merpris for hybridteknik neutraliseres af rabat på registreringsafgift.
Ulemper: Relativt begrænset CO2-effekt.

Aktuelle fuld-hybrid: Alle Toyota Hybrid, Ford Mondeo Hybrid, Honda CR-V Hybrid, Kia Ioniq Hybrid, Kia Niro Hybrid.

Plug-in hybrid - den halve elbil

Teknik, der kombinerer forbrændings- og elmotor, men med et større batteri og kraftigere elmotor end i en fuld-hybrid. Bilen kan lades via eksterne strømkilder (deraf betegnelsen plug-in) og kører op til 50 km på ren el.

En plug-in hybrid kan køre CO2-neutralt ved ren el-drift. Men det kræver hyppige opladninger at holde CO2-aftrykket nede. Plug-in hybrider er typisk performance-modeller med mange HK, men der er kommet flere undtagelser på markedet. Udbuddet af nye modeller forventes øget markant fra slut 2019 og i 2020.

Fordele: Mulighed for CO2-neutral kørsel. Springbræt til ren elbil. Klassisk stationcar fås som plug-in.
Ulemper: Kompliceret, dyr og tung teknologi. Kørselsmønster er afgørende. Merpris neutraliseres ikke helt via rabat på registreringsafgiften.

Aktuelle eksempler: BMW 330e, 530e, 225xe, Kia Niro Plug-in, Kia Optima Plug-in, Mercedes C 300de, Mercedes E 300de, Volkswagen Passat GTE, Volvo XC40 T5 Plug-in, V60 T8 Plug-in, XC60 T8 Plug-in.

Find hybriderne i vores showroom

Gå på opdagelse i farver, ekstraudstyr og
leasingspecifikationer i vores showroom.

Se biler