Den har fire hjul, nogle døre og et par sæder som de fleste andre biler, men på en lang række områder adskiller Tesla Model 3 sig fra de fleste andre biler på markedet. Vi klæder dig på med en portion interessante og spøjse detaljer om den elektriske bestseller.
 
1. Tesla Model 3 har god humor
Model 3 er sjov. Ikke mindst fordi den kører afsindigt godt. Den er både hurtig og sjov, uanset om du vælger den billigste udgave med den korteste rækkevidde, eller om du smider hele husholdnings-budgettet efter topudgaven. Med Performance-modellen kan du dog få Track Mode, som lader bagenden danse, og det hæver unægtelig underholdningsværdien yderligere et par trin.
 
Men det er ikke alene køreegenskaberne, der bringer smil frem. For på den store skærm finder du et væld af underholdning, som gør de små pauser ved ladestanderen til en fornøjelse. Du kan se Netflix eller YouTube, du kan spille spil, og hele familien kan skråle med på tidens pophits i det indbyggede karaoke-system (virker også under kørsel).

 

 
Sidst men ikke mindst har Tesla åbnet op for en lille - men fuldstændig genial - detalje. Pruttepuden. Du kan selv vælge hvilket sæde, der skal udløse et drøn, og der er da ikke noget så afvæbnende som at lægge en virtuel pruttepude under sædet, hvor chefen, svigermor eller sønnikes date skal sidde.
 
2: Den kan blive bedre med tiden
Der findes næppe noget, der har så store konsekvenser for en ny bil som dét stykke granit, der afgrænser fortovet fra kørebanen. Ja, det er den famøse kantsten, vi taler om. For når en ny bil passerer kantstenen, sker der som regel to ting; for det første falder den (nogle gange voldsomt) i værdi, og for det andet bliver den dårligere. Måske bliver den ikke dårligere lige med det samme, men i løbet af et stykke tid vil funktionerne forældes. Navigationen vil begynde at famle i blinde på ny-anlagte veje, og antallet af hestekræfter i motorrummet bliver nok også en anelse mindre.
 
Men sådan er det ikke nødvendigvis med en Model 3. Ganske vist har kantstenen en vis indflydelse på prisen, ligesom de fleste andre biler, men en lang række funktioner forældes i mindre grad end i mange konventionelle biler. Og i nogle tilfælde bliver bilen endda bedre med tiden. Tesla sender nemlig jævnligt software-opdateringer ud, som kan justere alt fra speederens respons til underholdningen på bilens store skærm. Der er blandt andet eksempler på, at bilen er blevet hurtigere eller har fået længere rækkevidde efter softwareopdateringer af motorstyringen.
 
3: Der er hilsepligt
Færdselsloven gælder i lige så høj grad for Tesla Model 3 som for alle andre biler på vejene (mere guddommelig kraft har Elon Musk trods alt heller ikke). Men selvom hastighedsgrænser, lyssignaler og vigepligt også gælder Model 3, er der i hvert fald én regel, der adskiller sig fra de gængse trafikanter, hvis man spørger de danske Model 3-ejere. Og det er den såkaldte hilsepligt.

 

 
Hvis du er motorcyklist eller buschauffør kender du nok til det, for hilsepligten er ikke et unikt begreb for elbiler. Grundlæggende handler det om, at de trafikale minoriteter på vejene samles i det fællesskab, der ligger i at hilse på hinanden. Selvom Tesla efterhånden har nået et hæderligt produktionsniveau, må det amerikanske elbil-mærke trods alt stadig betegnes som en meget lille bilproducent i det store billede. Derfor gør Tesla-ejere - og nu særligt Tesla Model 3-ejere - en dyd ud af at hilse på hinanden.
 
4. Der findes ikke en rigtig nøgle
Nøglefri betjening af biler har eksisteret i årevis. Du trykker på dørhåndtaget, bilen låser op, du sætter dig ind og trykker på en knap, så bilen starter. Det er smart. Men det har trods alt krævet, du havde bilens nøgle i lommen eller i tasken. Tesla har helt afskaffet nøglen, så det nu er nok, at du blot har din telefon i lommen.
 
Med Tesla-applikationen installeret har du fri adgang til bilen, og sætter du bilen i gear, begynder den at køre. Du skal hverken tænde eller slukke bilen. Når du forlader din Model 3, slukker og låser den selv. Og bare rolig. Hvis din smartphone er løbet tør for strøm (igen), kan du låse bilen op med Model 3's svar på en bilnøgle; et sort plastikkort på størrelse med et kreditkort, som du nemt kan have liggende i pungen.
 
5. Du kan fange fjolset på fersk gerning
Har du oplevet at komme ud til en Bilka-bule eller det, der er værre, uden at den ansvarlige har efterladt et nummer? I en Tesla Model 3 er der en smule større sandsynlighed for at finde den skyldige end i de fleste andre biler. Elbilen aktiverer nemlig alle dens små kameraer, hvis den bliver ramt, mens du drøner rundt med skrigende unger på armen inde i supermarkedet. Ved hjælp af et lille USB-stik inde i bilen kan du gemme optagelserne af hændelsen og på den måde sikre, at du ikke ender med regningen for andres fejl.
 
6. Den dræber myter
Hvis din erfaring med elbiler er mindre end den karikerede reality-stjernes erfaring med uddannelsessystemet, har du måske nogle fordomme om elbiler, som ikke nødvendigvis afspejler virkeligheden. Eller som kan være en smule forældede.
 
Udviklingen går nemlig relativt stærkt, og særligt ladehastigheden er noget af dét, der for alvor er udviklet den seneste tid. Så selvom batteriernes kapacitet stadig har en vis begrænsning i forhold til rækkevidden (Tesla Model 3 kan dog køre over 400 km i praksis på en opladning), går det i mange tilfælde nu markant stærkere, når batteriet skal lades op. En Tesla Model 3 lader i runde tal, hvad der svarer til 1000 km/t. På et kvarters tid kan du altså få mellem 200 og 250 kilometers rækkevidde pumpet ind i batteriet. Så forestillingen om timelange ladepauser på hver anden rasteplads er i hvert fald fortid.
 
En anden udbredt opfattelse er, at man ikke kan hægte en anhænger på en elbil. Og det er med god grund, for udvalget af elbiler med dén mulighed har mildest talt være begrænset. Men også her rykker Tesla Model 3 ved grænserne. Her må du nemlig sætte mere end 900 kilo på anhængertrækket.
 
Hvis du vil vide mere om Tesla Model 3 og er interesseret i at høre om mulighederne for at få den som din næste firmabil, er du meget velkommen til at kontakte Nordania Leasing for rådgivning.