Gå til hovedindhold

#peterprøver: Audi Q5 50 TFSI e Quattro (plugin-hybrid)

Du husker måske, at jeg tidligere har prøvet Mercedes GLC 300de – og jeg var ret begejstret. Lad mig sige det med det samme; jeg er også ret begejstret for Q5’eren. Sammen med BMW X3, så har de tre biler nydt godt af seneste afgiftsomlægning og er inden for rækkevidde i flere TCO-beregninger end nogensinde før.

Ligesom GLC så er Q5’eren også en halv generation bagud optisk end sine prismæssigt sammenlignelige alternativer, som f.eks. Audi’s A6 model, der især inde i kabinen viser, hvor Audi er nu i forhold til Q5’erens facelift’ede 2017-udgangspunkt (hvor den nuværende Q5-generation blev introduceret).

Men hvad gør det, når man i 2017 gjorde sit arbejde særdeles godt og skabte en klassisk stringent Audi-kabine, hvor der er styr på linjerne og ergonomien. Faktisk synes jeg, efter at have brugt noget tid i kabinen, at dens lidt mindre digitale og modulære opbygning klæder bilens karakter og frem for alt efterlader et bundsolidt indtryk. Så lad dig ikke afskrække af hvor den er i bilernes evolution, men lad dig i stedet forføre af bilens åbenlyse kvaliteter når du prøver den og lad dig overbevise om, at den kan klare hvad som helst i form af sit forhøjede kraftfulde og elegante væsen.

Kraftfuld er den i høj grad, og den danser let omkring i hverdagstrafikken, og hvor der er brug for acceleration, så nærmest overrasker den med et meget let antrit, der hjælpes på vej af bilens firehjulstræk, som giver værdi især i våde forhold. Med 50’erens 299 hestekræfter er det heller ikke overraskende, og 55’erens 367 hk vil kun være forkælelse oven på en i forvejen ret forkælende bil. Overvej i stedet om du ikke hellere vil bruge de penge på at købe nogle af Audi’s meget fint sammensatte pakker – men lad mig understrege at bilen faktisk føles komplet. Det handler i høj grad om personalisering i ekstraudstyrslisten.

Som med alle opladningshybrider er kørselsmønster og opladningsrutiner en afgørende faktor for bilens elektriske potentiale, som potentielt er stort med det rette kørselsmønster. Men jeg oplevede igen, som med de andre opladningshybrider jeg har kørt, at bilen som minimum kan sammenlignes med sine ydelsesmæssigt tilsvarende fossile søskende på trods af batterivægt. Evnen til at opsamle og genanvende energi opvejer dette ved normal kørsel. Audi Q5 50 TFSI e har opladet en elektrisk WLTP-rækkevidde på 59 km men forvent i omegnen af 45-50 km. Ved kolde temperaturer skal du dog ikke forvente mere end ca. 30 km, hvilket svarer til tilsvarende biler i klassen.

Q5 Prestige er bl.a. udstyret med:

  • Audi assistentpakke Inkl. Audi adaptiv hastighedsassistent og Audi active lane assist
  • Audi smartphone interface
  • Elektrisk åbning og lukning af bagklap
  • Førerinformationssystem med 7" farvedisplay
  • LED for- og baglygter
  • Parkeringshjælp plus
  • Sportssæder foran

Min mening

Audi Q5 PHEV er ikke blot i øjenhøjde med tilsvarende biler, men er på mange måder også beviset på, at en velbygget bil er langtidsholdbar - selv i en bilverden der har mere travlt en nogensinde. Hvis du overvejer en bil i denne størrelse, så bør den være på din shortlist af biler, du skal prøve.

Bilens farve hedder i øvrigt Daytonagrå Perleeffekt (metallak – kun ifm. S Line). Den prøvede version havde S Line-udstyret, men det må komme an på dit temperament, om du synes, det er nødvendigt eller ej. Jeg ville også føle mig godt tilpas i Prestige-versionen – ligesom det også må blive dit temperament der afgør, om det evt. i stedet skal være en GLC eller en X3. Jeg kan ikke sige, den ene er bedre end den anden.

Sjæl
Fornuft
Power
Plads
Komfort

Den prøvede variant: Audi Q5 S line 50 TFSI e quattro

  • Motor: Plugin-hybrid 299hk (2,0 benzinmotor - 4 cylindre/turbo 265hk)
  • Gear: Automatisk
  • Beskatning: 479.382 kr. (2022)
  • Forbrug (WLTP): 55,6–66,7 km/l
  • Rækkevidde (WLTP el): 59 km (Prestige 62 km)
  • 0-100 km/t: 6,1 sekunder

#peterprøver-konceptet

#peterprøver er en personlig bilfortælling skrevet af Nordania Leasings bil- og teknologi-entusiast, Peter Kjær Bruun Johannessen. Det er især kærligheden til biler og køreoplevelser, der driver fortællingerne fra prøveturene men i høj grad også udviklingen fra konventionel teknologi til ny og grønnere teknologi. Men uanset hvad så er mantraet altid: Der findes ikke dårlige biler, kun dårlige matches.

Andre har også læst