1. Den spæde start

Første skridt på vejen er at tage et kig på virksomheden. Afdæk de grønne potentialer ved at gennemgå virksomhedens produkter, processer og bygninger.
Undersøg om der er mulighed for grønne forbedringer – små som store - alt tæller. Kan I nedsætte jeres ressourceforbrug eller genanvende mere? Herefter kan der tages udgangspunkt i de tiltag, som har størst mulighed for at give miljømæssig værdi i virksomheden.

Lyder det som en stor mundfuld? Så er der hjælp at hente. Alliér jer med en klimakonsulent, som kan assistere i processen. Virksomheden Nordic Green Solutions er en uvildig og privat rådgivningsvirksomhed, som kan hjælpe med et virksomhedsindblik i bl.a. energikortlægning- og syn, klimaregnskab og livscyklusanalyse. Læs mere om NGS og deres rådgivning her.

Hvis I har en eller flere ejendomme, kan I starte med at læse vores gode råd til indsatsområder på bygninger og deres installationer:

9 gode råd til energibesparelser i jeres erhvervsejendom

Har din virksomhed firmabiler?

Et oplagt sted at starte med at reducere CO2-udledningen i jeres virksomhed er at omstille flåden til, i så vid udstrækning som muligt, at bestå af elbiler. Vores rådgivere kan hjælpe med at sammensætte den helt rigtige flåde, som matcher virksomhedens behov og ambitioner.

Læs mere om jeres muligheder her

2. Det vigtigste element - jeres kunder

Kunderne – hvilke ønsker har de? Bæredygtighed er efterhånden på alles læber og har i dag udviklet sig til at være et konkurrenceparameter blandt mange virksomheder. Det kan derfor også være med til at støtte forretningen, hvis I kan skille jer positivt ud fra mængden.

Det vil være oplagt at undersøge, hvad kundernes reelle behov er, da det kan hjælpe jer med at prioritere og fokusere på de mest relevante indsatsområder. Er jeres kunder for eksempel optaget af de CO2-neutrale løsninger, cirkulære løsninger eller er det noget helt tredje, der fylder hos dem?

Afdæk kundernes behov og vurdér, hvordan virksomheden bedst kan tilpasse sig de behov. Husk på, at alle initiativer tæller med – helt fra indkøb og produktion til selve produktet. I kan også overveje at tale med jeres leverandører for at høre, om der er mulighed for forbedringer hos dem.

3. Start stille og roligt

En god strategi er at starte i det små. Hvis I forsøger at ændre alt på én gang, kan initiativerne hurtigt drukne i mængden, og så er der pludselig langt til målet. Identificer derfor to til tre fokusindsatser, og brug energi på disse specifikke områder.

Se på jeres værdikæde og overvej, hvor de vigtigste områder er i forhold til at skabe en positiv forandring. Når disse områder er på plads, er det nemmere at  evaluere fordele og ulemper for derefter at gå videre til de næste områder.

Når fokusområderne skal udvælges, er det vigtigt at overveje, hvordan de hænger sammen med virksomhedens strategi og målsætninger. Hvis de ikke kan kobles  til strategien, kan både engagement og motivation til at skabe en forandring hurtigt forsvinde.



4. Del de gode resultater - og vær med til at inspirere andre

Bæredygtige og klimavenlige produkter og services efterspørges i dag i stigende grad, så det kan også være et plus at dokumentere og fortælle om de nye og gode initiativer.

Overvej om I eventuelt kan opnå miljømærkater eller andre grønne certificeringer. Det vil ikke kun gavne virksomhedens klimaprofil, men også være med til at styrke virksomhedens brand og omdømme. Læs bl.a. mere om, hvordan man bliver en grøn virksomhed på Miljøstyrelsens website her

 

5. Undgå ubehagelige overraskelser

Vær proaktiv og forsøg at undgå overraskelser. Der kommer ofte og løbende ændringer til lovgivningen inden for energi, klima og miljø, som enten ændres af Danmark eller EU. Disse ændringer kan betyde, at I som virksomhed skal til at indføre nye regler og arbejdsgange.

Ved selv at være på forkant med de grønne tiltag er det nemmere at tilpasse sig kommende justeringer, og de helt store overraskelser kan undgås, når der i forvejen arbejdes målrettet med at reducere virksomhedens klima- og miljøaftryk.

Hvis du er blevet mere nysgerrig på den grønne omstilling, så kan du læse en inspirerende historie om en virksomhed på Fyn, som sparer en million årligt ved at være miljøvenlige. Læs med her.
Har du brug for en hjælpende hånd eller rådgivning omkring dine leasingmuligheder, så er du altid velkommen til at tage os med på råd.
Vores erfarne rådgivere sidder klar til at hjælpe, hvad end du ønsker information, branche-specifik vejledning eller blot et uforpligtende tilbud.

 

Bliv kontaktet af en rådgiver

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig Nordanias nyhedsbrev og få adgang til nyheder, guides og gode tilbud.
Du kan forvente at høre fra os ca. en gang om måneden.

Tilmeld dig her