De dygtige mennesker hos NAF (det norske svar på FDM), er klar med endnu en stor rækkeviddetest af nye elbiler. Ja, faktisk betegner de det selv som ”verdens største rækkeviddetest”. Denne gang er det selvfølgelig den årlige sommertest, der er tale om, og intet mindre end 26 elektriske biler blev sendt ud på samme rute fra Oslo og stik nordpå.

Fordelen ved en sommertest i Norge er, at det giver en rigtig god idé om, hvor langt elbilerne kører på en sløj – men typisk – sommerdag i Danmark med 15-20 grader og masser af nedbør.

Ikke alle 26 biler i den norske test er lige relevante for os i Danmark – og da slet ikke hvis du er på udkig efter en elektriske firmabil. Nogle af dem fås slet ikke i Danmark, mens andre har en størrelse, der ikke gør dem relevante at se nærmere på her. Vi har derfor udvalgt de 13 mest interessante modeller og deres resultater, som vi dykker nærmere ned i herunder.

De største overraskelser

Det var lidt af en overraskelse, da Renault Scenic e-Tech snuppede titlen som Årets Bil i Europa for snuden af BMW 5-serie. Knapt så stor en overraskelse er det, at den kan køre langt på en opladning. Rigtig langt.


Med et batteri på hele 87 kWh lyder den officielle rækkevidde på over 600 kilometer. Og da testen viste ”blot” 10 procents afvigelse fra WLTP-tallet, lykkedes det familie-favoritten fra Frankrig at snuppe testens førsteplads med mere end 30 kilometer ned til Kia EV9, som ligger på andenpladsen over de relevante modeller, vi har udvalgt fra testen.

Netop Kia EV9 klarer det trods sin enorme størrelse også imponerende på de norske motor- og landeveje. Blot 6 procents afvigelse fra WLTP sikrer den næsten 530 kilometers kørsel og dermed andenpladsen i feltet her.



Sidst men ikke mindst er det værd at bemærke Mini Countryman, der i udgaven med elmotor egentlig har en relativt begrænset rækkevidde på lidt over 400 kilometer. Men som den eneste i feltet præsterede den ifølge nordmændene at køre længere, end den er opgivet til.

De største skuffelser

Rækkevidden i elbiler afhænger i høj grad af batteriets størrelse, og derfor er det ikke overraskende, at nogle af bilerne med det mindste batteri også var dem, der måtte en tur på fejebladet som de første. Søstermodellerne fra Opel og Peugeot formåede i praksis at tilbagelægge omkring 350 kilometer.


De største afvigelser i forhold til den officielle rækkevidde ser vi hos et par populære tyskere. Både Porsche Taycan og ikke mindst Volkswagen ID.7 underpræsterer mærkbart ved at køre 20% mindre i virkeligheden, end der står på skiltet i forruden hos forhandleren. I praksis klarer de dog begge i omegnen af 450 kilometer – altså rigeligt til selv den kræsne firmabilist med stort kørselsbehov.

I tabellen herunder har vi udvalgt 13 resultater fra rækkeviddetesten i Norge. Hvis du ønsker at se alle de testede bilmodeller, kan du finde dem her hos NAF. 

BilmodelAfvigelse fra WLTPRækkevidde (km)
Renault Scenic E-Tech-9,50%562.7
Kia EV9-6,00%529.1
Tesla Model Y RWD-12,00%528.0
BMW i5 eDrive40-7,30% 504.4
Porsche Taycan-19,90% 463.0
BMW i5 Touring-12,60% 453.0
Volkswagen ID.7 -22,70%450.0
Peugeot E-3008-12,20%448.0
Mini Countryman SE All44,20%428.1
Hyundai Kona-10,10% 425.0
 Ioniq 5 N-15,40%379.1
Opel Astra Sport Tourer-10,60%363.0
Peugeot E-308 SW-14,10%348.0

Har du brug for hjælp?

Vores rådgivere sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål eller brug for uforpligtende vejledning. Du er velkommen til at skrive dig op herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Bliv kontaktet af en rådgiver

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig Nordanias nyhedsbrev og få adgang til nyheder, guides og gode tilbud.
Du kan forvente at høre fra os ca. en gang om måneden.

Tilmeld dig her