Som en del af regeringens Grøn Fond, bliver der nu åbnet op for ansøgninger til de første 75 millioner af en samlet pulje på 750 millioner kroner. Det er midler, der skal hjælpe transportbranchen med en transformation, der for alvor kan gøre en forskel for CO2-udledningen i Danmark, men som også koster mange penge.

Midlerne kan bruges til at købe lastbiler, der kører på el eller brint, og til at sætte ladestandere eller brinttankstationer op.

Virksomheder kan søge om støtte til følgende tiltag

  • Meromkostning ved indkøb af nye brint- eller ellastbiler:
    60 procent (små virksomheder),
    50 procent (mellem virksomheder) eller
    30 procent (store virksomheder) i tilskud.
  • Investering i depotladning og -tankning til brint eller el:
    50 procent (små virksomheder),
    40 procent (mellem virksomheder) eller
    20 procent (store virksomheder) i tilskud.
  • Projekter der omfatter begge dele: I projekter, hvor der søges om tilskud til både lastbiler og depotladere, er ovenstående satser for tilskud gældende.

Hvordan får man støtte til grønne løsninger?

Fra 2025 forventer Nordania Leasing at kunne finansiere og søge om støtte til nye elektriske lastbiler. Hvis din virksomhed vil søge økonomisk støtte fra puljen i 2024, skal I selv sørge for finansiering af din næste lastbil og søge om støtte hos Vejdirektoratet, som administrerer støttepuljen.

Vi anbefaler alle interesserede at gå i gang med ansøgningsprocessen så tidligt som muligt og at læse nedenstående materiale grundigt.

Vejdirektoratet modtager ansøgninger fra 15. august til 15. november 2024, og pengene bliver fordelt efter først til mølle-princippet. En virksomhed kan højst få 5 procent af puljen.

Selvom vi hos Nordania Leasing ikke kan søge om støtte for vores leasingkunder i år, står vores rådgivere til rådighed med råd og vejledning til ansøgningerne.

Derfor kan leasingselskaber ikke søge om støtte i 2024

Ifølge de aktuelle rammer for uddelingen af de første 75 millioner, er ovenstående støttesatser baseret på virksomheden, der ejer lastbilen og ikke virksomheden, der bruger lastbilen. Det er uheldigt, fordi støttesatsen så vil blive lavere for vores kunder, der defineres som små eller mellemstore, og som derfor ville blive takseret til højere støtteprocent.

Desuden har man fra politisk side besluttet, at en virksomhed højst kan få udbetalt 5% af den samlede pulje. Også her er det desværre baseret på ejerforholdet af lastbilen (leasingselskabet) og ikke bruger-virksomheden, så med mange klimaambitiøse kunder er det en begrænsning, der reelt udelukker leasingselskaberne.

"Vi er naturligvis ærgerlige over, at vi som markedsleder inden for finansiering af elektriske lastbiler ikke får mulighed for at spille en aktiv rolle i den kommende støttepulje. Det går jo ud over vores kunder, som enten må forsøge at finansiere på anden vis, eller som må udskyde investeringer i elektriske lastbiler", siger Dennis Thodsen Bodin, der er chef for Nordania Leasing, der dog ser lys for enden af tunnellen:

"Vi hæfter os ved, at man fra politisk side nu har indrømmet, at man i forhandlingerne ikke har haft fokus på leasingselskabernes bærende rolle i markedet for finansiering af lastbiler. Selvom der ikke bliver rykket ved rammerne her og nu, er vi glade for at høre, at Transportministeren anerkender de uhensigtsmæssige vilkår og lover, at det bliver håndteret i forhold til kommende puljer i 2025-2030"


Leasing af lastbiler

Har I planer om at investeringer i grønnere aktiver, og ønsker I at bidrage til den grønne omstilling? Vi ved, at det kan føles som et stort spring, men med den rette rådgivning og finansiering kan man være hurtigt på vej. Kontakt os i dag og hør mere om jeres finansieringsmuligheder.

Bliv kontaktet af en rådgiver

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig Nordanias nyhedsbrev og få adgang til nyheder, guides og gode tilbud.
Du kan forvente at høre fra os ca. en gang om måneden.

Tilmeld dig her