Transformationen af den tunge transport er afgørende for klimaet. For at understøtte udviklingen har regeringens Grøn Fond, der skal støtte transformationen af den tunge transport, afsat 750 millioner kroner over en årrække. Puljens første 10 procent er nu afsat og ansøgningen til næste pulje forventes at åbne i 2025. 

Du kan se listen over tilskudsmodtagere fra den første pulje her.

Virksomheder kunne søge om støtte til følgende tiltag

  • Meromkostning ved indkøb af nye brint- eller ellastbiler:
    60 procent (små virksomheder),
    50 procent (mellem virksomheder) eller
    30 procent (store virksomheder) i tilskud.
  • Investering i depotladning og -tankning til brint eller el:
    50 procent (små virksomheder),
    40 procent (mellem virksomheder) eller
    20 procent (store virksomheder) i tilskud.
  • Projekter der omfatter begge dele: I projekter, hvor der søges om tilskud til både lastbiler og depotladere, er ovenstående satser for tilskud gældende.

Hvordan får man støtte til grønne løsninger?

Fra 2025 forventer Nordania Leasing at kunne finansiere og søge om støtte til nye elektriske lastbiler. Har du søgt støtte til en elektrisk lastbil i 2024, vil Nordania Leasing gerne kigge på mulighederne for leasingfinansiering. Udfyld formularen via knappen her, så kontakter en af vores rådgivere dig for næremere dialog.

Bliv kontaktet af en rådgiver

Når der igen åbens for ansøgning om støtte, anbefaler vi alle interesserede at gå i gang med ansøgningsprocessen så tidligt som muligt og at læse nedenstående materiale grundigt.


Vi håber, at leasingselskaber igen kan søge om støtte i 2025

Ifølge de aktuelle rammer for uddelingen af de første 75 millioner, er ovenstående støttesatser baseret på virksomheden, der ejer lastbilen og ikke virksomheden, der bruger lastbilen. Det er uheldigt, fordi støttesatsen så vil blive lavere for vores kunder, der defineres som små eller mellemstore, og som derfor ville blive takseret til højere støtteprocent. 

Desuden har man fra politisk side besluttet, at en virksomhed højst kan få udbetalt 5% af den netop afsluttede pulje. Også her er det desværre baseret på ejerforholdet af lastbilen (leasingselskabet) og ikke bruger-virksomheden, så med mange klimaambitiøse kunder er det en begrænsning, der reelt udelukker leasingselskaberne.

"Vi er naturligvis ærgerlige over, at vi som markedsleder inden for finansiering af elektriske lastbiler ikke får mulighed for at spille en aktiv rolle i denne støttepulje. Det går ud over vores kunder og den helt afgørende transformation af den tunge transport", siger Dennis Thodsen Bodin, der er chef for Nordania Leasing, der dog ser lys for enden af tunnellen:

"Vi hæfter os ved, at man fra politisk side nu har indrømmet, at man i forhandlingerne ikke har haft fokus på leasingselskabernes bærende rolle i markedet for finansiering af lastbiler. Selvom der ikke bliver rykket ved rammerne her og nu, er vi glade for at høre, at Transportministeren anerkender de uhensigtsmæssige vilkår og lover, at det bliver håndteret i forhold til kommende puljer i 2025-2030".​


Leasing af lastbiler

Har I planer om at investeringer i grønnere aktiver, og ønsker I at bidrage til den grønne omstilling? Vi ved, at det kan føles som et stort spring, men med den rette rådgivning og finansiering kan man være hurtigt på vej. Kontakt os i dag og hør mere om jeres finansieringsmuligheder.

Bliv kontaktet af en rådgiver

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig Nordanias nyhedsbrev og få adgang til nyheder, guides og gode tilbud.
Du kan forvente at høre fra os ca. en gang om måneden.

Tilmeld dig her