Del

Busser i Bruxelles

Det er Europas største messe for busser, og her samles branchens mange aktører for at opleve de nyeste busser og trends. Nordania Leasing havde også taget turen til Bruxelles og Busworld.

Hos Nordania Leasing er finansiering af busser en del af produktudbuddet, og salgschef og busekspert Torsten Helligsøe havde sammen med to kollegaer taget turen til Busworld.

Her giver han sine bud på, hvad der rører sig indenfor busbranchen. Det første Torsten Helligsøe nævner er, at man på Busworld helt overordnet får et godt overblik over branchen.

”Det hele er samlet ét sted med en masse nyheder, og der er aktører fra hele verden. Det gør, at man kan danne sig et solidt billede over en meget spændende branche og møde en masse forskellige producenter og interessenter og høre mere om deres visioner for branchen,” siger han og understreger:

”For Nordania Leasing, der som leasingselskab ejer busser, er det utroligt vigtigt for os, at vi hele tiden holder os på omgangshøjde med branchen for at kunne servicere og rådgive vores kunder ud fra deres behov bedst muligt.”

Reservedele og det europæiske marked
Han peger også på, at messen giver et godt indblik i de forskellige busmærker og deres servicenetværk i forhold til, hvor tilgængelige reservedele måtte være på det danske marked.

”Man bør alt andet lige have for øje, at man kan skaffe reservedele indenfor rimelig tid til sine busser, når – eller hvis – det behov opstår,” siger Torsten Helligsøe, ligesom han også lægger vægt på, hvilke busser der kan passe til det europæiske marked i forhold til bussernes motor, elektriske komponenter, dørsystem og bremser. 

Nye sikkerhedsløsninger
Blandt nyhederne hæfter Torsten Helligsøe sig ved, at rigtigt mange af de nyeste busser nu bliver udstyret med mirror cams. Det er spejlløsninger, som hjælper chaufføren med at orientere sig, og det er en teknologi, som man kender fra lastbiler fra Mercedes. Dertil kommer også 360 graders bird view, der gør det muligt for chaufføren at se hele vejen rundt om bussen.

Brint og el
Og så kunne man selvfølgelig også stifte bekendtskab med de mange producenters bud på nye busser. Blandt andet dem, der har brint eller el som drivkraft.

”Brintbusserne er generelt for dyre, og prisen per kørt kilometer er stadig voldsomt høj i sammenligning med busser, der kører på diesel og el. Så der går nok en årrække, inden vi kommer til at se mange brintbusser på de danske veje,” siger Torsten Helligsøe. 

El-busserne derimod er en helt anden historie, og der taler man især om batteriets rækkevidde.

”Batterierne til elbusser bliver større og større og giver derfor en større kilometermæssig rækkevidde. Er man som busvirksomhed interesseret i elbusser, er det derfor vigtigt, at man tager højde for, hvilke ruter en elbus skal køre. For tiden kan en standard elbus køre cirka 300 kilometer på en opladning,” siger Torsten Helligsøe og nævner, at man i København inden årsskiftet står overfor at indsætte støjsvage elbusser på linje 2A og 18, hvor i alt 21 pantografbusser og 27 batteribusser skal fragte passagererne.

En pantografbus er en eldrevet bus, og i København bliver den opladet hver gang, den når endestationen. Her bliver den tilkoblet en oplader via en funktion på bussens tag.

Om Busworld

  • Finder sted hver andet år i Belgien 
  • I 2019 blev messen holdt for første gang i Bruxelles. Tidligere var det den belgiske by Kortrijk, der husede messen
  • Afholdt første gang i 1971
  • Messen breder sig over hele 80.000 kvadratmeter
  • Omkring 500 udstillere
  • Over 37.000 besøgende i 2017.

Andre har også læst